Impacts on the teaching of the Biosafety in Dentistry in the face of COVID-19 pandemic

Authors

  • Cláudia Batista Mélo Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Gabrieli Duarte Farias Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Amanda Pereira Ferraz Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Letícia Regina Marques Beserra Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Cassiane Pereira de Lucena Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Emily Vitória Duarte Lopes Centro Universitário Unifacisa
  • Ilda Khatania Pereira da Silva Cavalcante Centro Universitário de João Pessoa
  • Carmem Silvia Laureano Dalle Piagge Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i01.1043

Keywords:

Biosafety, COVID-19, Higher Education Institution, Dentistry

Abstract

Objective: to investigate the offering of the curricular component Biosafety in the Dentistry course in all the Higher Education Institutions in Brazil. Method: documental, descriptive and quantitative research. The universe was composed of 1,023 institutions and the sample was 413. Results: It was found that 41.9% offer the curricular component Biosafety, 39% of which is mandatory and 2.9% optional. Most curricula offer Biosafety between the first and third periods (75.3%), with a course load between 30 and 60 hours (83.7%), in the theoretical modality (55.4%) and 6% have more than one curricular component destined exclusively for Biosafety teaching. Significant data were obtained (p=0.012) when associating the administrative category with the implementation of the curricular component Biosafety during the pandemic of COVID-19 and with the face-to-face return of classes (p=0.009). Conclusion: It is concluded that the institutions that made the Biosafety curricular component available had a gradual return to practical classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cláudia Batista Mélo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Professora Associada da Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

  • Gabrieli Duarte Farias, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

  • Amanda Pereira Ferraz, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

  • Letícia Regina Marques Beserra, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

  • Cassiane Pereira de Lucena, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

  • Emily Vitória Duarte Lopes, Centro Universitário Unifacisa

    Graduanda em Odontologia. Centro Universitário Unifacisa. João Pessoa, Brasil.

  • Ilda Khatania Pereira da Silva Cavalcante, Centro Universitário de João Pessoa

    Graduanda em Odontologia. Centro Universitário de João Pessoa. João Pessoa, Brasil

  • Carmem Silvia Laureano Dalle Piagge, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Odontóloga. Professora Associada da Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

References

Pereira MEC, Silva PCT, Costa MAF, Jurberg C, Borba CM. A importância da abordagem contextual no ensino de biossegurança. Ciênc Saúde Colet. 2012; 17(6): 1643-1648. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000600027

Franco JB, Camargo AR, Peres MPSM. Cuidados Odontológicos na era do COVID-19: recomendações para procedimentos odontológicos e profissionais. Revista da APCD. 2020; 74(1): 18-21. Available from: https://site.crosp.org.br/uploads/arquivo/8b9e5bd8d0d5fd9cf5f79f81e6cb0e56.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Distrito Federal: Portal do MEC, 2018. Available from: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2019-pdf/111231-pces803-18/file

Orestes-Cardoso SM, Farias ABL, Pereira MRMG, Orestes-Cardoso AJ, Cunha Júnior IF. Acidentes perfurocortantes: prevalência e medidas profiláticas em alunos de odontologia. Rer bras saúde ocup. 2009; 34(119): 06-14. doi: https://doi.org/10.1590/S0303-76572009000100002

Conselho Federal de Odontologia (CFO). Recomendações para atendimentos odontológicos em tempos de Covid-19. 2020. Available from: http://website.cfo.org.br/wpcontent/uploads/2020/03/Material-CDsCoronavi%CC%81rus-CFO-1.pdf

Barros BFM, Rabêlo Junior PMS, Lima DM, Feitosa MAL, Costa CM, Côrrea NC, et al. Atendimento odontológico e medidas preventivas para a COVID-19. Braz J Health Rer. 2021; 4(3): 9677-9692. doi: doi: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n3-007

Machado GB, Kasper RH, Busato ALS, Vinholes J. Biossegurança e retorno das atividades em odontologia: aspectos relevantes para enfrentamento de COVID-19. Stomatos. 2020; 26(50): 1-16. doi: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n3-007

Lakatos EM, Marconi MA. Técnica de pesquisa. 6ª ed. 3ª Reimpressão. São Paulo: Atlas, 2009.

Brasil. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União. 07 abr. 2016. Seção I, p.44. Available from: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. 2021. Available from: https://emec.mec.gov.br/emec/nova#

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Distrito Federal: Portal do MEC, 2021. Available from: https://abeno.org.br/wp-content/uploads/2021/06/DCN-ODONTOLOGIA-2018.pdf

Tomo S, Boer NP, Correia TM, Silva WR, Lima DP, Cunha-Correia AS. Conhecimento de graduandos em Odontologia a respeito das normas de biossegurança. Arch. health invest. 2014; 3(4): 9-17. Available from: https://www.archhealthinvestigation.com.br/ArcHI/article/view/789/1059

Lages SMR, Santos AFS, Silva Junior FF, Costa JG. Formação em odontologia: o papel das instituições de ensino na prevenção do acidente com exposição a material biológico. Cienc. Trab. 2015; 17(1): 182-187. Available from: https://scielo.conicyt.cl/pdf/cyt/v17n54/art05.pdf

Clemente SMPS, Farias ÍL, Sousa RPR, Sousa RPR. Atuação do Núcleo Universitário de Biossegurança na assistência e prevenção a acidentes perfurocortantes em odontologia: Relato de Experiência. In: Congresso Brasileiro de Ciências de Saúde. Anais do I CONBRACIS. Campina Grande, PB: 2016. Available from: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/18965

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE: orientações educacionais para a realização de aulas e atividades pedagógicas presenciais. CNE/CP Nº 11/2020 de julho de 2020. Brasília. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, 03 ago. 2020. Seção I, p. 57. Available from: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3264/parecer-cne-cp-n-11#:~:text=RETIFICA%C3%87%C3%83O%20PARECER%20CNE%2DCP%20N%C2%BA,pandemia%20da%20COVID%2D19%22.

Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. Nota da Diretoria Nacional do ANDES-SN: orçamento de 2021 sufoca ainda mais as universidades, IFES e CEFETS. Brasília. 30 abr. 2021. Available from: https://www.andes.org.br/conteudos/nota/nOTA-dA-dIRETORIA-nACIONAL-dO-aNDES-sN-oRCAMENTO-dE-2021-sUFOCA-aINDA-mAIS-aS-uNIVERSIDADES0

Xerez JE, Costa Neto H, Silva Júnior FL, Maia CA. Perfil de acadêmicos de odontologia sobre biossegurança. Rev Fac Odontol. 2012; 53(1): 11-15. doi: https://doi.org/10.22456/2177-0018.31231

Fortuna DBS, Silva LR, Santana JSS, Almeida ÉA, Borel EF, Fortuna JL. Biossegurança em quadrinhos: uso do jaleco em ambiente laboratorial. Braz J of Develop. 2020; 6(5): 31967-31984. doi: ttps://doi.org/10.34117/bjdv6n5-591

Centro Universitário Uninovafapi. Matriz curricular. 2018. Available from: https://assets.uninovafapi.edu.br/arquivos/old/arquivos_academicos/cursos/Odontologia1.pdf

Centro Universitário Uninovafapi. Matriz curricular. 2021. Available from: https://assets.uninovafapi.edu.br/arquivos/cursos/odontologia/arquivos/odonto-uninovafapi.pdf

Faculdade de Apucarana. Grade Curricular por Créditos e Status. 2019. Available from: http://www.fap.com.br/cursos/odontologia/matriz_curricular_odontologia_2019_1.pdf

Faculdade de Apucarana. Grade Curricular por Créditos e Status. 2020. Available from: http://www.fap.com.br/cursos/odontologia/MatrizODO2020_1.pdf

Universidade Federal de Uberlândia. Faculdade de Odontologia. Fichas de disciplinas (versão 2020). Available from: http://www.fo.ufu.br/graduacao/odontologia/fichas-de-disciplinas-versao-2020

Piccoli A, Wermelinger M, Amâncio Filho A. O ensino de biossegurança em cursos técnicos em análises clínicas. Trab educ saúde. 2012; 10(2): 283-300. doi: https://doi.org/10.1590/S1981-77462012000200006

Ribeiro G, Pires DEP, Scherer MDA. Práticas de biossegurança no ensino técnico de enfermagem. Trab educ saúde. 2016; 14(3): 871-888. doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00019

Atas O, Yildirim TT. Evaluation of knowledge, attitudes, and clinical education of dental students about COVID-19 pandemic. PeerJ. 2020; 29(8): 1-15, 2020. doi: https://doi.org/10.7717/peerj.9575

Published

2022-03-25

Issue

Section

Educação

How to Cite

1.
Impacts on the teaching of the Biosafety in Dentistry in the face of COVID-19 pandemic. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2022 Mar. 25 [cited 2024 Nov. 20];33(01). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1043

Similar Articles

1-10 of 417

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)