Evaluation of the hospital teaching program

a case study of care for risky pregnancy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v34i04.1390

Keywords:

Teaching Hospitals, Health Evaluation, Prenatal Care, Health Education

Abstract

Objective: The objective of the evaluation was to verify if the maternity hospital inputs and activities follow the recommended norms and to classify the implementation degree of the Certification Program adequacy actions. Method: The technical components input and activity compliance were evaluated in their sub-dimensions availability and technical quality in the “pre-delivery” and “delivery and post-partum” operational cells in two different moments: before and during the COVID-19 pandemic. Evaluation normative type, formative of a single case. Results: this work indicates that the Program was implemented in accordance with the established regulations, even though there was a disturbance in the degree of compliance with the input and activity during the pandemic period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edelaide Raquel Pilau Frazão, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

    Mestre em Saúde Pública Médica, Hospital Materno Infantil de Brasília - HMIB, Secretaria de Saúde do Distrito Federal. Brasília, Distrito Federal, Brasil

  • Elizabeth Moreira dos Santos, Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz Rio de Janeiro

    Doutora em Saúde Pública. Médica, Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP-Fiocruz e Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

  • Gisela Cordeiro Pereira Cardoso, Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz Rio de Janeiro

    Doutora em Saúde Coletiva. Psicóloga, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca- ENSP/FIOCRUZ, Rio de Janeiro-RJ, Brasil

  • Adriana Haack de Arruda Dutra, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

    Doutora em Ciências da Saúde. Nutricionista, Secretaria de Saúde do Distrito Federal Brasília, Distrito Federal, Brasil

  • Marcela Alves de Abreu, Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz Rio de Janeiro

    Doutora em Saúde Coletiva. Psicóloga, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca- ENSP/FIOCRUZ,  Rio de Janeiro, Brasil

References

REFERÊNCIAS

Brasil. Ministério da Saúde e Ministério da Educação. Portaria interministerial GM/MS nº 1000 de 15 de abril de 2004. Certifica como hospital de ensino as instituições hospitalares que servirem de campo para a prática de atividades curriculares na área da Saúde. [Internet]. Diário Oficial da União. Brasília. Edição número 73 de 16/04/2004. [acesso em 2019 set 7]. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2004/pri1005_27_05_2004.html>.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria interministerial nº 285, de 24 de março de 2015. Redefine o Programa de Certificação de Hospitais de Ensino (HE). [Internet]. Brasília, 2015. [acesso em 2019 out 13]. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2015/prt0285_24_03_2015.htm>.

Brasil. Ministério da Saúde. MS, Opas, Conass e Conasems apresentam proposta de plano nacional para enfrentamento da mortalidade materna e infantil. [Internet]. Publicado em: 16/08/2021. [acesso em 2021 set 16]. Disponível em: https://aps.saude.gov.br/noticia/13457.

Brasil. Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim epidemiológico, vol. 52, nº 29, ago. 2021. [Internet]. Brasília 2021. [acesso em 2021 set 16]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/ptbr/media/pdf/2021/agosto/9/boletim_epidemiologico_svs_29.pdf

Agência Brasil, [internet]. [citado em 2022 mai 28]. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2022-05/brasilteve-em-2021-media-de-107-mortes-cada-100-mil-nascimentos.

Ramos JGL, Sass N, Costa SHM. Pré-eclâmpsia nos seus diversos aspectos. São Paulo: Federação Brasileira das Associações de Ginecologia e Obstetrícia; 2017. [acesso em: 2019 set 16]. Disponível em: https://www.febrasgo.org.br/media/k2/attachments/12PRE_ECLAyMPSIA.pdf.

Brown MA, Magee LA, Kenny LC, Karumanchi SA, McCarthy FP, Saito S, et al. Hypertensive Disorders of Pregnancy: ISSHP Classification, Diagnosis, and Management Recommendations for International Practice. Hypertension [Internet]. 2018 Jul.; 72(1):24-43. [cited 2019 Jun 05]; Available from: doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.10803.

Croda JHR, Garcia LP. Resposta imediata da Vigilância em Saúde à epidemia da COVID-19. Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2020;29(1):e2020002. [cited 2022 Ago 27]. Available from: https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000100021

World Health Organization. Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19. [Internet]. [cited 2022 abr 14]. Available from: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefingon-covid-19---8-december-2021.

Brasil. Distrito Federal Decreto nº 40.530, de 18 de março de 2020. Altera o Decreto nº 40.528, de 17 de março de 2020, que estabelece ponto facultativo no âmbito da administração pública direta e indireta do Distrito Federal. [Internet]. Diário Oficial 2022 mar 18. [acesso em: 2020 mar 20]. Disponível em: http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/8f1584fe78ea40da96730d655cf3046a/exec_dec_4 0530_2020.html.

Echer IC. A revisão de literatura na construção do trabalho científico. Rev Gaúch Enferm. 2001;5–20.

Sá-Silva JR, Almeida CD de, Guindani JF. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. RBHCS [Internet]. 7º de julho de 2009 [citado 20 de dezembro de 2020];1(1). Disponível em: https://www.periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351

Worthen BR, Sanders JR, Fitzpatrick JL, Azevedo D de A. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: EDUSP, Gente; 2004.

Guijt I, Kusters C, Lont H, Visser I. Developmental Evaluation: Applying complexity concepts to enhance innovation and use Report from an Expert Seminar with Dr. Michael Quinn Patton. Centre for Development Innovation, Wageningen University & Research centre. March 22, 2012. [cited 2020 set. 19].Available from: < https://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/216077>.

Robert KY. Estudo de Caso. São Paulo: Bookman, 2003.

Brousselle A, Champagne F, Contandriopoulos AP, Hartz Z. Avaliação conceitos e métodos. 1ª edição. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ; 2011.

Yin RK. Estudo de caso. 2. ed. Porto Alegre: Bookman; 2003.

Drummond M. Methods for the economic evaluation of health care programmes. 2nd ed. New York: Oxford University Press; 1997.

Champagne F, Hartz Z, Brousselle A, Contandriopoulos AP. A Análise da Implantação. In Avaliação conceitos e métodos. Editora Fiocruz, 2011, p. 217-238.

Lopes M H. Avaliação da implementação das ações de prevenção da transmissão vertical de sífilis no prénatal em Unidades de Saúde da Família de Cuiabá. [teses]. Rio de Janeiro.RJ Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca; 2010.

Vuori H. A qualidade da saúde, Divulg. saúde debate (3):17-24, fev,1991.

Santos EM dos, Cruz MM da. Avaliação em saúde: dos modelos teóricos à prática da avaliação de programas de controle de processos endêmicos. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ; 2014.

Hartz Z. Avaliação em saúde: dos modelos conceituais à prática na análise da implantação de programas. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1997.

Lima SML. Possibilidades e limites da contratualização para o aprimoramento da gestão e da assistência em hospitais: o caso dos Hospitais de Ensino no Sistema Único de Saúde brasileiro. [tese]. Rio de Janeiro (R.J): Fiocruz; 2009.

Brasil. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União 20 de set 1990; pg18055.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.034. Dispõe sobre a participação complementar das instituições privadas de assistência à saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde. [Internet]. Brasília: 2019. [acesso em: 2020 set 10] . Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2010/prt1034_05_05_2010.html.

Chioro RAA. Entre a intenção e o ato: uma análise da política de contratualização dos hospitais de ensino (2004-2011). [tese]. São Paulo (SP): UNIFESP, 2011.

Lampert JB, Barbosa Neto F, Streit DS, Moraes VA de, Brenelli SL. Hospitais de ensino: a trama da crise. Rev bras educ med [Internet]. 2013Apr;37(2):155–6. [cited 2022 Set 12]. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/xtLtrF4C4YxVQqghzLHhLgD/

Join Comission International. [Internet]. 2022. Disponível em: https://www.jointcommissioninternational.org/

Published

2024-05-22

Issue

Section

Seção temática - Mestrado Profissional em Avaliação em Saúde

How to Cite

1.
Evaluation of the hospital teaching program: a case study of care for risky pregnancy. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2024 May 22 [cited 2024 Nov. 20];34(04). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1390

Similar Articles

131-140 of 420

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)