The process of implementing the Integrated Curriculum at a Technical School Health considering the representation of teachers and the students evaluation
DOI:
https://doi.org/10.51723/ccs.v27i04.58Keywords:
Integrated Curriculum, Nursing, Professional education, Problematization, Teacher DevelopmentAbstract
This paper examines the development of key activities that reflect the perspective of teachers and students about the integrated curriculum adopted by the ETESB’s nursing technical course, using bibliographical and documentary research and qualitative and quantitative approaches as well, correlating historical and institutional context with concepts related to curriculum theories and education of professional technical level in Brazil. Predominantly qualitative in nature, this research works with content analysis of interviews with teachers and posterior triangulation of this information with quantitative data obtained by processing the responses of students in a semi-structured questionnaire. The result of this analysis provided the definition of three categories: place of the subjects of the learning, the link between theory and practice and evaluation practices. From the analysis of these categories was observed that teachers do not see themselves as individuals who share responsibility for planning activities and other duties provided by the curriculum, as well as keeping their school practices in accordance with the social representations provided by the traditional method, which means neither they nor students work with the problematization, being clear also the absence of an institutional project of evaluation. By exposing an overview of current curriculum practices in this course, this study proposes the construction of new pathways starting from the subjects’s participation in the planning of activities and also the teaching qualification through the building of courses that use active methods compatible with those that teachers must apply in the School.
Downloads
References
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro para os devidos fins que o artigo que estou submetendo representa um trabalho original e nunca foi publicado total ou parcialmente, e que se alguma de suas partes foi publicada possuímos autorização expressa para a publicação no periódico Comunicação em Ciências da Saúde (CCS). Esse artigo não foi enviado a outro periódico e não o será enquanto estiver sendo considerada sua publicação; caso venha a ser aceito não será publicado em outro periódico; e não contém material difamatório ou ilegal sob nenhuma forma, não viola a intimidade de terceiros, nem infringe direitos protegidos.
Eu e demais autores desse trabalho certificamos por meio desta declaração que:
- Concordamos com as normas editoriais e com o processo de revisão da CCS;
- Aceitamos a responsabilidade pela conduta desse estudo e pela análise e interpretação dos dados;
- Cooperaremos, sempre que solicitado, na obtenção e fornecimento de dados sobre os quais o manuscrito está baseado, para exame dos avaliadores;
- Não estão sendo omitidos quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias ou pessoas que possam ter interesse no material abordado no artigo;
- Não estão sendo excluídos ou omitidos deste artigo autores ou instituições participantes;
- Possuímos permissão para uso de figuras e tabelas publicadas em outras fontes;
- Possuímos permissão das pessoas e instituições citadas nos agradecimentos;
- O autor correspondente autoriza a publicação do endereço informado e e-mail do(s) autor(es) junto com o artigo;
- Assumimos a responsabilidade pela entrega de documentos verídicos;
- Autorizamos a publicação do referido artigo no periódico Comunicação em Ciências da Saúde, segundo critérios próprios e em número e volume a serem definidos pelo editor do periódico;
- Nos comprometemos a atender os prazos estipulados pelos editores do periódico Comunicação em Ciências da saúde;
- Estamos cientes de que a não manifestação no prazo de dois dias da revisão da diagramação, recebida por e-mail, será considerado aprovado para publicação.