Subject planning by the physiotherapist professor of a public institution in the state of Goiás, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i03.1013

Keywords:

Teaching, Physical Therapy, Lectures, Planning, Courses.

Abstract

Objective: to evaluate the planning of disciplines for physical therapist teachers at a public institution in the state of Goiás, Brazil. Method: cross-sectional, descriptive, quantitative exploratory study. Data were collected through a semi-structured questionnaire and sent by email. Results: the sample consisted of 23 participants. Teachers have autonomy and they plan the subjects taught by them. There is interdisciplinarity and the workload in the teacher´s view is adequate. Teaching methods, didactic resources and assessment instruments vary between classic and technological, theoretical and practical. Teachers report knowing of the Pedagogical Political Project. Conclusion: The general profile of the professors' performance indicates that they are responsible for planning their discipline and that the planned program is decentralized, in other words, it is variable and adapted by the professor to each of their classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiz Henrique Leite Silva, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Acadêmico do curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

  • Jessé Castelo Souza Santana, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Acadêmico do curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

  • Clarice Fernandes Pimentel, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Acadêmico do curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

  • Heliny Alves dos Santos, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Acadêmico do curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

  • Hygor Willian de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Acadêmico do curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

  • Tássio Moreira Peres, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Acadêmico do curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

  • Franassis Barbosa de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Doutor em Ciências e Tecnologias em Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Docente nos Departamentos de Fisioterapia e Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG), UnU Goiânia - ESEFFEGO.

References

Hentges A, Antunes Mendes A, Souza Montágna A, Brenner de Moraes ML. O planejamento pedagógico: reflexões sobre a prática docente na formação inicial de professores. Rev Thema [Internet]. 2018;15(4):1531–7. Available at: http://dx.doi.org/10.15536/thema.15.2018.1531-1537.1038

Pacca JLA. O Profissional de Educação e o Significado do Planejamento Escolar: Problemas dos Programas de Atualização [Internet]. Vol. 14, Revista Brasileira de Ensino de Física. 1992. p. 39–42. Available at: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol14a07.pdf

Cury CRJ. Vinte Anos da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN) Twenty Years of the Brazilian Educational Law (LDBEN) Veinte años de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (LDBEN). 1996;3–17.

Scarinci AL, Pacca JLA. O Planejamento Do Ensino Em Um Programa De Desenvolvimento Profissional Docente. Educ em Rev. 2015;31(2):253–79.

Brandenburg C, Barbosa A, Martins T. O Surgimento da Fisioterapia como Ciência. 2012; Available at: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/24859/1/2012_eve_cbrandenburg.pdf

Furtado Junior JM, Domingues RJ de S, Normando VMF. As motivações na inserção de fisioterapeutas na docência e o desenvolvimento de habilidades e competências para ensinar. Rev Prod Educ e Pesqui em Ensino [Internet]. 2018;2(1):45–60. Available at: http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1333

Cruz GB da. A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Educ em Rev. 2007;(29):191–205.

Santos ML, Perin CSB. A importância do planejamento de ensino para o bom desempenho do professor em sala de aula. Cadernos PDE [Internet]. 2013, 1(1):1-24. Available at: http://www.diaadiaeduacao.pr.gov.br

Badaró AFV, Guilhem D. Perfil sociodemográfico e profissional de fisioterapeutas e origem das suas concepções sobre ética. Fisioter em Mov [Internet]. 2011;24(3):445–54. Available at: https://doi.org/10.1590/S0103-51502011000300009

Edinson E, Altamiranda F. Artigo original Aspectos sociológicos da fisioterapia na saúde catarinense Sociological aspects of physical therapy in Santa Catarina health system. 2003;4(48):168–72. Available at: https://doi.org/10.33233/fb.v4i3.3019

Dibai Filho AV, Pontes JF, Nascimento MV, Gomes CAF de P, Rodrigues JE. Análise do perfil dos fisioterapeutas atuantes em unidades de terapia intensiva da cidade de Maceió/AL. Fisioter Bras. 2010;11(3):192–7.

Driusso P, Rett MT, Meirelles MCCC, Saldanha MES, Zanetti MRD, Ferreira CHJ. Perfil dos docentes e do conteúdo de disciplinas de Fisioterapia em Saúde da Mulher ministradas em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas no Brasil. Fisioter e Pesqui [Internet]. 2017;24(2):211–7. Available at: https://doi.org/10.1590/1809-2950/17495424022017

Sousa DS, Santana LS. Diversidade De Gênero No Atendimento Fisioterápico Em Ginecologia E Obstetrícia : Um Tabu a Ser Quebrado. Ciências Biológicas e Saúde Unit [Internet]. 2020;6(1):57–73. Available at: https://periodicos.set.edu.br/cadernobiologicas/article/view/7724/3867

Silva AA, Bittencourt NFN, Mendonça LM, Tirado MG, Sampaio RF, Fonseca ST. Análise do perfil, funções e habilidades do fisioterapeuta com atuação na área esportiva nas modalidades de futebol e voleibol no Brasil. Brazilian J Phys Ther [Internet]. 2011;15(3):219–26. Available at: https://doi.org/10.1590/S1413-35552011000300008

Fenili R, Gomes Correa CE, Barbosa L. Planejamento estratégico em saúde: ferramenta de gestão para o complexo de regulação em saúde. Rev Eletronica Gestão Saúde [Internet]. 2017;8(1):18. Available at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5821299

Castro Paixão Santos LL de, Diniz-Pereira JE. Tentativas de padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Cad CEDES. 2016;36(100):281–300.

Hass CM, Nicida DP. Projeto Pedagógico Interdisciplinar Na E Para a Formação Do Fisioterapeuta: Dialogando Com As Diretrizes Curriculares. Rev Teor e Prática da Educ. 2009;12(1):17–24.

Oliveira RM de. Currículo Escolar: Um Conjunto de Conhecimentos para a Concretização de Objetivos Educacionais. Rev Científica Multidiscip Núcleo do Conhecimento [Internet]. 2017;5(8):52–73. Available at: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/curriculo-escolar

Gauer APM, Ferretti F, Teo CRPA, Ferraz L, Soares MCF. Ações de reorientação da formação profissional em fisioterapia: Enfoque sobre cenários de prática. Interface Commun Heal Educ [Internet]. 2018;22(65):565–76. Available at: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0852

Araújo MV de, Barros D. Formação de professores, currículo e práticas pedagógicas no município de Aquiraz. Rev Científica Multidiscip Núcleo do Conhecimento [Internet]. 2019;6(5):56–201. Available at: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/pedagogia/praticas-pedagogicas

Borges KP. Competências para formação do fisioterapeuta no âmbito das diretrizes curriculares e promoção da saúde TT - Competences for the formation of physiotherapists within curricular guidelines and health promotion. Saude e pesqui [Internet]. 2018;11(2):347–58. Available at: http://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/6550%0Ahttp://fi-admin.bvsalud.org/document/view/gtb5z

Universidade Estadual de Goiás (UEG). Projeto pedagogíco do curso de fisioterapia. Goiânia-GO. 2016, 1(1): 1-204. Available at: https://cdn.ueg.edu.br

Diesel A, Baldez ALS, Martins SN. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema [Internet]. 2017, 14(1):268-288. Avaliable at: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404

Published

2023-02-03

Issue

Section

Educação

How to Cite

1.
Subject planning by the physiotherapist professor of a public institution in the state of Goiás, Brazil. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2023 Feb. 3 [cited 2024 Nov. 20];33(03). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1013

Similar Articles

111-120 of 416

You may also start an advanced similarity search for this article.