Technology, Innovation and Health management in pharmaceutical formation

quality perceived by graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v35i01.1290

Keywords:

Educational measurement, Students, pharmacy, Education, higher

Abstract

Objective: to determine the profiles referring to the variables Satisfaction, Access and Importance Attributed to the Competences referring to the current National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses (Technology and Innovation and Health and Health Management axes). Method: use of the Kano Model of Quality and sending electronic questionnaires to pharmaceutical graduates from the Federal University of Vale do São Francisco. Results: collective misperception about the need to approach, during graduation, these competencies, even in the face of the collective report associated with their relevance in the current field of action of the respondents. Conclusion: the evidence presented confirms the need for (re)discussions about the training processes of pharmacists by the aforementioned Higher Education Institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Augusto Santana Palma Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Farmacêutico, Mestre; Agência Municipal de Vigilância Sanitária. Petrolina-PE, Brasil

  • Paulo Fernandes Saad, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Médico, Doutor. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiário, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE, Brasil

  • Luis Alberto Valotta, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Biólogo, Doutor. Professor do Magistério Superior, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE, Brasil

References

Conselho Federal de Farmácia. Formação farmacêutica no Brasil. Disponível em: https://www.cff.org.br/userfiles/livro_caef21maio2019.pdf. acesso em 29 de abril de 2022.

Andriola WB. Estudo de egressos de cursos de graduação: subsídios para a autoavaliação e o planejamento institucionais. Educar em Revista [Internet]. 2014 Out/Dez [acesso em 2022 jun. 24]; Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.36720

Presidência da República, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n° 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências [Internet]. Brasília, DF; 2004. [acesso em 2022 abr. 29]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm.

Lima LA, Andriola WB. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação [Internet]. 2018 mar. [acesso em 2022 abr. 29]; Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000100007

Sun P. Five critical knowledge management organizational themes. Journal of Knowledge Management [Internet]. 2010 Jul. 20 [acesso em 2022 jun. 29]; Disponível em: https://doi.org/10.1108/13673271011059491

Guerra RMA, Fachinelli AC, Tondolo VAG, Camargo ME. Capacidades Dinâmicas e Gestão do Conhecimento: principais achados de uma revisão sistemática da literatura. VII Encontro de Estudos em Estratégia [Internet]. 2015 Jun. 21-23 [acesso em 2022 abr. 29]; Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Vilmar-Tondolo/publication/277004033_Capacidades_Dinamicas_e_Gestao_do_Conhecimento_Principais_Achados_de_uma_Revisao_Sistematica_da_Literatura/links/5594481c08ae99aa62c59186/Capacidades-Dinamicas-e-Gestao-do-Conhecimento-Principais-Achados-de-uma-Revisao-Sistematica-da-Literatura.pdf

Druziani CFM, Reategui R, Kurtz DJ, Catapan AH. Sistemas de gestão do conhecimento aplicados à educação: uma revisão sistemática de literatura. II Encontro Nacional de Informática e Educação [Internet]. 2011 Out. 3-5 [acesso em 2022 jun. 29]; Disponível em: https://inf.unioeste.br/enined/anais/artigos_enined/A48.pdf

Autores. Avaliação de cursos de farmácia na perspectiva dos egressos: revisão de escopo. RESU [Internet]. 2021 Dez 27 [acesso em 2022 abr. 29]; Disponível em: https://doi.org/10.37951/2358-9868.2021v9i2.p124-134

Brasil. Conselho Nacional de Educação/Câmera de Educação Superior. Resolução nº 6, de 19 de outubro de 2017. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2017-pdf/74371-rces006-17-pdf/file acesso em 29 de abril de 2022.

Morosini MC. Qualidade na educação superior: tendências do século. Estudos em Avaliação Educacional [Internet]. 2009 Agosto 30 [acesso em 2022 Abr 29]; Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae204320092043

Autores. Perfil sociodemográfico e profissional de egressos do curso de farmácia da Universidade Federal do Vale do São Francisco. Regae [Internet]. 2022 Abr 4 [acesso em 2022 Abr 29]; Disponível em: https://doi.org/10.5902/2318133868986

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). OECD handbook for internationally comparative education statistics 2018 – concepts, standards, definitions and classifications. Paris: OECD Publishing; 2018 Set 11 (acesso em 2022 abr. 29). Disponível em: https://www.oecd.org/education/oecd-handbook-for-internationally-comparative-education-statistics-2018-9789264304444-en.htm

Kano N, Seraku N, Takahashi F, Tsuji S. Attractive Quality and Must-Be Quality. Hinshitsu. 1984, 14(2): 147-156. Disponível em: http://ci.nii.ac.jp/naid/110003158895/en/

Autores. Cuidados em saúde na formação farmacêutica: qualidade percebida pelos egresos. RBAVAL [Internet]. 2022 Out 29 [acesso em 2023 abr. 04]; Disponível em: http://dx.doi.org/10.4322/rbaval202211039.

Sauerwein E, Bailom F, Matzler K, Hinterhuber Hh. The Kano Model: how to delight your customers. International Working Seminar on Production Economics [Internet]. 1996 Fev 19-23 [acesso em 2022 Abr 29]; Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Franz-Bailom/publication/240462191_The_Kano_Model_How_to_Delight_Your_Customers/links/0f3175342ad9e57525000000/The-Kano-Model-How-to-Delight-Your-Customers.pdf

Survey Monkey. Calculadora de tamanho de amostra [Internet] [acesso em 2022 Abr 29]; Disponível em: https://pt.surveymonkey.com/mp/sample-size-calculator/

Ferraz, APCM, Belhot RV. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod. [Internet]. 2010 [acesso em 2022 Abr 29]; Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015

Rocha ESB, Nagliate P, Furlan CEB, Rocha JRK, Trevizan MA, Mendes IAC. Gestão do conhecimento na saúde: revisão sistemática da literatura. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2012, 20(2): 1-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/V4TDCjXkQTbpN6nF6GGrzBm/?format=pdf&lang=pt

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). Repensando a garantia de qualidade para o Ensino Superior no Brasil. Brasil: OECD Publishing; 2018 (acesso em 2022 abr. 29). Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/ocde/Repensando_a_Garantia_de_Qualidade_para_o_Ensino_Superior_no_Brasil_PT.pdf

Published

2024-07-26

How to Cite

1.
Technology, Innovation and Health management in pharmaceutical formation: quality perceived by graduates. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2024 Jul. 26 [cited 2024 Nov. 19];35(01). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1290

Similar Articles

101-110 of 416

You may also start an advanced similarity search for this article.