The Virtual social networks and health surveillance: Anvisa's Instagram in the covid-19 pandemic.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i04.1313

Keywords:

health communication, covid-19, online social networks, health surveillance, Brazilian Health Regulatory Agency

Abstract

Objective: This study  analyzed the content of  social network of the Brazilian Health Regulatory Agency  (Anvisa) over 15 consecutive months, during the covid-19  pandemic. Methods: descriptive and exploratory study on a sample of @anvisaoficial posts (jan/2020 to mar/2021), through content analysis. Results: Anvisa communicated health with about health safety of health products, prevention and health control, in the fight against the virus, with emphasis on regulation and inspection, through the dissemination of Guidance Notes and Resolutions, educational actions and health inspections. Conclusion:  the agency needs to improve its communication strategies so that its publications have more engagement and interaction as well as presenting itself as part of Brazilian Unified Health System (SUS). Instagram can be a space for health communication that enables interaction and dialogue between health institutions and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bárbara Nogueira Martins, Universidade de Brasília - UnB

    Graduanda em Enfermagem na Universidade de Brasília, bolsista de iniciação científica na Fiocruz Brasília.

  • Mariella Silva de Oliveira-Costa, Fiocruz Brasília

    Doutora em Saúde Coletiva (Universidade de Brasília,2017) com estágio no Centre de Recherche sur la Comunication et la Santé (Université du Quebec a Montreal, Canadá, jan/2016) e estágio pós-doutoral na mesma área (Universidade de Brasília, 2018) . É mestre em Tocoginecologia na área de Ciências Médicas (Universidade Estadual de Campinas, 2008) com intercâmbio na Universidad Complutense de Madrid (Espanha, jan/jun 2007), especialista em jornalismo científico (Universidade Estadual de Campinas, 2006), graduada em Comunicação Social - Jornalismo (Universidade Federal de Viçosa, 2004).

References

Araújo I, Cardoso J. Comunicação e saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2007.

Barcelos P, Lima, P, Aguiar, A. Blogs e redes sociais na atenção à saúde da família: o que a comunicação online traz de novo. Rio de Janeiro. Reciis – Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde. 2020 jan.-mar.;14(1):126-49 | [www.reciis.icict.fiocruz.br] e-ISSN 1981-6278. doi: https://doi.org/10.29397/reciis.v14i1.1747. Acesso em: 20 jul.2022

Cho M. & Schweickart T. (2015). Nonprofits’ use of Facebook: an examination of organizational message strategies. In R. D. Waters (Ed.), Public relations in the nonprofit sector (pp. 281-295). Nova Iorque: Routledge. doi: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315758688-23/nonprofits-use-facebook-moonhee-cho-tiffany-schweickart. Acesso em: 20 jul.2022

Postman, Joel. SocialCorp: Social media goes corporate. Peachpit Press, 2009.

Mundy E. D. The challenge of true engagement: how 21st century gay pride organizations strategically use social media to mobilize stakeholders. In S. C. Duhe (Ed.), New media and public relations (pp. 251-259). Nova Iorque: Peter Lang Publishing In. 2017. Disponível em: https://www.bookdepository.com/New-Media-Public-Relations-Third-Edition-Sandra-C-Duhe/9781433132735 Acesso em: 20 jul.2022

Oliveira-Costa, M. S. de, Fernandes, M. F. M., & Vasconcelos, W. (2022). O recado está dado: a COVID-19 e suas repercussões para a comunicação em saúde nas instituições públicas. Cadernos Ibero-Americanos De Direito Sanitário, 11(2), 175–182. https://doi.org/10.17566/ciads.v11i2.923 Acesso em: 20 jul.2022

Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Brasil). Relatório de atividades 2017 / Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Brasília: Anvisa, 2018. Disponível em: http://antigo.anvisa.gov.br/documents/281258/2742545/Relat%C3%B3rio+de+Atividades+2017/1e72d028-88ed-4d5a-82b1-943c5a4da94e?version=1.0. Acesso em: 20 jul.2022

Cunha, Nayane Yuri Taniguchi, Vasconcelos, Wagner Robson Manso de e Oliveira-Costa, Mariella Silva deVigilância sanitária na imprensa brasileira: panorama da cobertura midiática da agência reguladora federal1 1 Termo de cooperação entre a Fiocruz Brasília e a Anvisa. . Saúde e Sociedade [online]. 2022, v. 31, n.1, e200520. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-12902022200520>. Epub 17 Jan 2022. ISSN 1984-0470. https://doi.org/10.1590/S0104-12902022200520. Acesso em: 13 jul.2022

Schiavo R. Health communication: from theory to practice. editor. New York, NY: Jossey-Bass. 2007.

Nardi A et el. Comunicação em saúde: um estudo do perfil e da estrutura das assessorias de comunicação municipais em 2014-2015. Epidemiol. Serv. Saude, Brasília, 27(2):e2017409, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ress/v27n2/2237-9622-ress-27-02-e2017409.pdf. Acesso em: 20 jul.2022

Pitta, A. Org. Saúde e comunicação: visibilidades e silêncios. Rio de Janeiro: Hucitec / Abrasco, 1995. p.244 e 250.

Marteleto R. Redes sociais, mediação e apropriação de informações: situando campos, objetos e conceitos na pesquisa em Ciência da Informação. Pesq. bras. ci. inf., Brasília, v.3, n.1,p.27-46, jan./dez. 2010. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2247. Acesso em: 20 mai. 2021.

Li, Charlene. Groundswell. Winning in a world transformed by social technologies. Strategic Direction, 2010. https://doi.org/10.1108/sd.2010.05626hae.002. Acesso em: 20 mai. 2021.

Lemos A, Lévy P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010. https://doi.org/10.20396/rdbci.v9i2.1915. Acesso em: 20 mai. 2021.

de Moraes, D., Ramonet, I., & Serrano, P. A explosão do jornalismo na era digital. In: MORAES, Dênis de; RAMONET, Ignacio; SERRANO, Pascual (org.). Mídia, poder e contrapoder: da concentração monopólica à democratização da informação. [Internet] São Paulo: Boitempo, 2013. p. 85-102. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=EklxCwAAQBAJ&lpg=PT4&ots=VS1R3J_5W3&dq=A%20explos%C3%A3o%20do%20jornalismo%20na%20era%20digital.%20In%3A%20MORAES%2C%20D%C3%AAnis%20de%3B%20RAMONET%2C%20Ignacio%3B%20SERRANO%2C%20Pascual%20(org.).%20M%C3%ADdia%2C%20poder%20e%20contrapoder%3A%20d&lr&hl=pt-BR&pg=PP1#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 20 mai. 2021.

Sendra-toset A, Farré-coma J. Instituciones de salud pública y las redes sociales: una revisión sistemática Rev Esp Comun Salud. 2016, 7(2), 285 – 299. Disponível em https://erevistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/3452/2087. Acesso em 17 jul 2022.

Sakfo L & BrakE D. A Bíblia da mídia social: táticas, ferramentas e estratégias para o sucesso dos negócios. [Internet] Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 2009. Disponível em: https://www.skoob.com.br/livro/pdf/a-biblia-da-midia-social/116143/edicao:128930. Acesso em 18 jul 2022.

Thackeray R, Neiger BL, Smith Ak & Van W. “Adoption and use of social media among public health departments,” BMC Public Health, 12, 2012. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-242. Acesso em 18 jul 2022.

Al-Garadi, Mohammed Ali, et al. "Using online social networks to track a pandemic: A systematic review." Journal of biomedical informatics 621-11.2016. https://doi.org/10.1016/j.jbi.2016.05.005. Acesso em 18 jul 2022.

Galhardi, C. P., Freire, N. P., Minayo, M. C. D. S., & Fagundes, M. C. M. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. 2020. Ciência & Saúde Coletiva, 25, 4201-4210.Disponível em: <http://www.scielo.brscielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020006804201&lng=en&nrm=iso>. Epub Sep 30, 2020. https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28922020. Acesso em 14 Abr. 2021

Cinelli, M., Quattrociocchi, W., Galeazzi, A., Valensise, C. M., Brugnoli, E., Schmidt, A. L., ... & Scala, A.The covid-19 social media infodemic. 2020. Scientific reports, 10(1), 1-10 doi: https://doi.org/10.1038/s41598-020-73510-5. Acesso em 05 Abr. 2021

Xavier, F., Olenscki, J. R. W., Acosta, A. L., Sallum, M. A. M., & Saraiva, A.. Análise de redes sociais como estratégia de apoio à vigilância em saúde durante a Covid-19. Estudos Avançados 34 (99), p.265, 2020. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.016. Acesso em 05 Abr. 2021

Vasconcellos-Silva, Paulo R. e Castiel, Luis DavidCOVID-19, as fake news e o sono da razão comunicativa gerando monstros: a narrativa dos riscos e os riscos das narrativas. Cadernos de Saúde Pública [online]. 2020, v. 36, n. 7 e00101920. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0102-311X00101920>. Epub 24 Jul 2020. ISSN 1678-4464. https://doi.org/10.1590/0102-311X00101920. Acesso em: 19 Jul.2022

Merchant RM, Lurie N. Social Media and Emergency Preparedness in Response to Novel Coronavirus. JAMA. 2020; 323 (20): 2011–2012. doi: 10.1001 / jama.2020.4469. Acesso em: 10 Jul. 2021

Zarocostas J. How to fight an infodemic. www.thelancet.com Vol 395 February 29, 2020. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30461-X. Acesso em: 10 mar.2021

Ferentz L. et el. Hashtags relacionadas à COVID-19 no Brasil: utilização durante o início do isolamento social. Com. Ciências Saúde 2020;31 Suppl 1:131-143. Disponível em: http://www.escs.edu.br/revistacss. Acesso em: 19 jul.2022

Han, Xuehua, et al. "Using social media to mine and analyze public opinion related to COVID-19 in China." International Journal of Environmental Research and Public Health 17.8 (2020): 2788. Doi: https://www.mdpi.com/journal/ijerph. Acesso em: 20 out.2021

Instagram. Fornecer informação, segurança e apoio às pessoas no Instagram. 2020. Disponível em https://tinyurl.com/y4xexqry. Acesso em: 13 abri.2021.

Eysenbach G. How to fight an infodemic: The four pillars of infodemic management the World Health Organization declares an infodemic and crowdsources a framework. JMIR, 22(6), 21820. 2020. DOI:10.2196/21820. Acesso em: 13 abri.2021

Pâmela A, Fellipe S, Maria L, Ana M . COVID-19 no Instagram: práticas de comunicação estratégica das autoridades de saúde durante a pandemia. Comunicação Pública [Online], Vol.15 nº 29. 2020, posto online no dia 15 dezembro 2020. URL: http://journals.openedition.org/cp/11288; DOI: https://doi.org/10.4000/cp.11288. Acesso em: 13 abr.2021.

Oliveira-Costa, Mariella Silva de, Costa, Deivson Rayner Teixeira da, & Mendonça, Ana Valéria Machado. (2022). Vozes dos criadores e números da criatura: a comunicação das arboviroses no Facebook do Ministério da Saúde do Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 26, e210641. Epub June 10, 2022.https://doi.org/10.1590/interface.210641. Acesso em: 18 jul.2022.

Agência Nacional de Vigilância Sanitária. [Internet]. Política de Comunicação da Anvisa - Instituída em 14 de outubro de 2013 pela Portaria 1.649/ Anvisa. Disponível em: http://portal.anvisa.gov. br/wps/wcm/connect/36804c8042d593baad69af348b3626d1/Pol%C3% ADtica+de+Comunica%C3%A7%C3%A3o++vers%C3%A3o+final+ 22+10. doc.pdf?MOD=AJPERES. Acesso em 5. Mai. 2021.

Creswell, J. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto.Tradução: Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Bardin L. Análise de conteúdo. Tradução de Luis Antero Reto; Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

Merkadia. Descubra a Importância dos Vídeos nas Redes Sociais. Disponível em: https://www.merkadia.com.br/post/113/descubra-a-importancia-dos-videos-nas-redes-sociais#:~:text=Os%20v%C3%ADdeos%20transmitem%20a%20mensagem,acess%C3%ADvel%20e%20de%20f%C3%A1cil%20compreens%C3%A3o. Acesso em: 05. Mai. 2021.

Corrêa, Elizabeth Saad. Centralidade, transversalidade e resiliência: reflexões sobre as três condições da contemporaneidade digital e a epistemologia da Comunicação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL IBERCOM, 14., 29 mar.-2 abr. 2015, São Paulo. Anais… São Paulo: ECA/USP, 2015. Disponível em http://obs.obercom.p. Acesso em: 19.jul.2022.

Fonseca, E. Construção da consciência sanitária. Publicado em 22 de abril de 2011. Disponível em http://www.webartigos.com/artigos/costrucao-daconsciencia-sanitaria/6446/#ixzz3QiWdW03O. Acesso em 14 abr. 2021.

Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Brasil). Ações da Anvisa em 200 dias de enfrentamento à pandemia. 2020. Disponível em https://sway.office.com/s/KiGUIHh31qAKhdVF/embed. pp 8-19. Acesso em 5. Mai. 2021.

Alves FNR, Peci A. Análise de Impacto Regulatório: uma nova ferramenta para a melhoria da regulação da Anvisa. Rev Saude Publica 2011; 45(4):802-805. https://doi.org/10.1590/S0034-89102011000400023. Acesso em 5. Mai. 2021.

Zappavigna M. Searchable talk: The linguistic functions of hashtags in tweets about Schapelle Corby. Global Media Journal (Australian Edition), v.9, n.1, 2016. Disponível em: https://www.hca.westernsydney.edu.au/gmjau/?p=1762. Acesso em 6 abr. 2021.

Published

2023-09-05

Issue

Section

Seção temática - Artigos oriundos de Programas de Iniciação Cient´ífica

How to Cite

1.
The Virtual social networks and health surveillance: Anvisa’s Instagram in the covid-19 pandemic. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2023 Sep. 5 [cited 2024 Nov. 20];33(04). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1313

Similar Articles

101-110 of 420

You may also start an advanced similarity search for this article.