The teacher’s experience using Unidade Básica television series in the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v34i02.1488

Keywords:

Audiovisual Media, Unified Health System, Health Education

Abstract

Introduction: Audiovisual media, such as television series, are fundamental tools for health education. Objective: To analyze health professors’ views on the use of the Brazilian television series Unidade Básica (Primary healthcare Unit) – referring to a public primary care facility in Brazil - as an assistant tool in the teaching-learning process. Methods: This is a qualitative study that employs semi-structured interviews, followed by transcription and data analysis using the content analysis technique. The researchers conducted 24 interviews with teachers from different undergraduate courses in the country. Results: When asked about their experience using the material, the professors reported that the series had encouraged the discussion of issues specific to primary care, bringing the debate closer to scenarios more directly related to the Unified Health System in Brazil (named SUS in Portuguese). Conclusion: The series enriched students' learning experiences, building a reflective and critical attitude towards primary care health practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Helena Lemos Petta, Harvard School of Public Health

    Médica e criadora da série televisiva Unidade Básica.

References

Silva KP, Costa MM, Pontes APM. A percepção dos usuários do Sistema Único de Saúde (SUS) sobre o direito à saúde. HU Revista [Internet]. 2020, 46:1–8. Available from: 10.34019/1982-8047.2020.v46.31947

Menicucci TMG. Saúde no Brasil: os desafios para a construção de um sistema público eficiente e eficaz. Conjuntura Política. Bol. Anál. Dep. Ciência. Polít. UFMG, 2000, 15:27-31.

Oliveira VC. As redes midiáticas e o Sistema Único de Saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2000, 4(7). Available from: 10.1590/S1414-32832000000200006

Hirt C, Wong K, Erichsen S, White JS. Medical dramas on television: A brief guide for educators. University of Alberta, Canada Med Teach. Downloaded from informahealthcare.com by University of Laval on s Unearthing Teachable Moments: The Representation of Teaching in Popular Medical Drama. C Hirt, J White. Medical Education. 2012, 4(1):237-242. Available from: 10.3109/0142159X.2012.737960

Petta HL. Grande mídia e comunicação sobre saúde coletiva e atenção primária: análise da experiência de produção da série televisiva ‘Unidade Básica’ .2018. Tese (Doutorado em Medicina Preventiva) - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. p. 86. Available from: 10.11606/T.5.2018.tde-05122018-133401.

Pires AP. Amostragem e pesquisa qualitativa: ensaio teórico e metodológico. In: Poupart J, Deslauriers Jp, Groulx Lh, Lapemère A, Mayer R, Pires A. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Editora Vozes. 2008, 154-211. Available from: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/ 1895937/mod_resource/content/1/04_OB-JACCOUD_MAYER.pdf

Britto Júnior Áf, Feres Júnior N. A utilização da técnica da entrevista em trabalhos científicos. Revista Evidência, Araxá [Internet]. 2011, 7(7): 237-250. Available from: https://www.academia.edu/25703641/A_utiliza%C3%A7%C3%A3o_da_t%C3%A9cnica_da_entrevista_em_trabalhos_cient%C3%ADficos

Ludke M, MEDA A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Pedagógica e Universitária [Internet]. 1986. Available from: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/1971/1710

Minayo MCS, Deslandes SF, Gomes R. Pesquisa Social - Teoria Método e Criatividade. 25. ed. Petrópolis: Vozes; 2009. Available from: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf

Bardin L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70; 2004. Available from: https://ia802902.us.archive.org/8/items/bardin-laurence-analise-de-conteudo/bardin-laurence-analise-de-conteudo.pdf

Bardin L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70; 2010. Available from: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7105754/mod_resource/content/1/BARDlN__L._1977._Analise_de_conteudo._Lisboa__edicoes__70__225.20191102-5693-11evk0e-with-cover-page-v2.pdf

Weaver R, Wilson I, Langendyk V. Medical professionalism on television: Student perceptions and pedagogical implications. Health [Internet]. 2014, 18(6): 597-612. Available from: 10.1177/1363459314524804

Williams RL. Tell me how I’m doing: a fable about the importance of giving feedback. New York: Amacom, American Management Association, 2005. ISBN-10‏: ‎081440930X

Perrier GRF, Silveira RA. O tutor e a importância dos feedbacks nas atividades assíncronas em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem. EmRede [Internet]. 2015, 2(1): 76–88. Available from: https://doi.org/10.53628/emrede.v2i1.21

Galvan Tc, Branco GM, Saurin TA. Avaliação de carga de trabalho em alunos de pós-graduação em engenharia de produção: um estudo exploratório. Gestão & Produção [Internet]. 2015, 22(3): 678–690. Available from: 10.1590/0104-530X1498-14

Carvalho AMA, Bastos ACSB, Rabinovich EP, Sampaio SMR. Vínculos e redes sociais em contextos familiares e institucionais: uma reflexão conceitual. Psicologia em Estudo [Internet]. 2006, 11(3): 589–598. Available from: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/2977

Freire P. Pedagogia do oprimido. Fac. símile digitalizado (Manuscritos). São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1968. ISBN: 978-85-61910-95-2

Lima MB, Rebouças CBA, Castro RCMB, Cipriano MAB, Cardoso MVLML, Almeida PC. Construção e validação de vídeo educativo para orientação de pais de crianças em cateterismo intermitente limpo. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2017, 51, e03273. Available from: 10.1590/S1980-220X2016005603273

Costa TL, Souza OMV, Carneiro HA, Netto CC, Pegoraro-Krook, MI, Dutka JCR. Material multimídia para orientação dos cuidadores de bebês com fissura labiopalatina sobre velofaringe e palatoplastia primária. CoDAS [Internet]. 2016, 28(1): 10-16. Available from: 10.1590/2317-1782/20162014126

Merhy EE. A perda da dimensão cuidadora na produção de cuidado: uma discussão do modelo assistencial e da intervenção no seu modo de trabalhar a assistência. In: Campo CR, Malta DC, Reis AT, Santos AF, Merhy EE, organizadores. O sistema Único de Saúde de Belo Horizonte: reescrevendo o público. São Paulo: Xamã; 1998: 103-120. Available from: https://www.researchgate.net/profile/Emerson-Merhy/publication/33023409_A_perda_da_dimensao_cuidadora_na_producao_da_saude_uma_discussao_do_modelo_assistencial_e_da_intervencao_no_seu_modo_de_trabalhar_a_assistencia/links/0046353bcf1564f6b3000000/A-perda-da-dimensao-cuidadora-na-producao-da-saude-uma-discussao-do-modelo-assistencial-e-da-intervencao-no-seu-modo-de-trabalhar-a-assistencia.pdf

Mitre SM. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. saúde coletiva [Internet]. 2008, 13(2): 2133-2144, 2008. Available from: 10.1590/S1413-81232008000900018

Berk RA. Multimedia teaching with video clips: TV, movies, YouTube, and mtvU in the college classroom. Int J Technol Teach Learn [Internet]. 2009, 5:1–21. Available from: https://www.researchgate.net/publication/228349436_Multimedia_Teaching_with_Video_Clips_TV_Movies_YouTube_and_mtvU_in_the_College_Classroom

Fujita JALM, Carmona EV, Shimo AKK, Mecena EH. Uso da metodologia da problematização com o Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico. Rev Port Educação [Internet]. 2016, 29(1): 229-58. Available from: https://doi.org/10.21814/rpe.5966

Filatro A, Cavalcanti CC. Metodologias inovativas na educação presencial, à distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2019. ISBN: 9788553131358

Valente JA. Formação de Professores: Diferentes abordagens pedagógicas. In: Valente JA (Org). O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas (SP): NIED UNICAMP, 1999. Available from: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=2007&q=Forma%C3%A7%C3%A3o+de+Professores%3A+Diferentes+abordagens+pedag%C3%B3gicas.&btnG=

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003; p. 47. ISBN: 85-219-0243-3

Oguisso TA. Educação continuada como fator de mudanças: visão mundial. Nursing. 2000, 3(20): 22-9. Available from: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=2007&q=educa%C3%A7%C3%A3o+continuada+como+fator+de+mudan%C3%A7as%3A+vis%C3%A3o+mundial.+&btnG=

Ausubel, D. P. The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton, 1963. ISBN: 0808900250

Freitas MAO, Kowalolm IC, Batista SHSS. Aprendizagem significativa e andragogia na formação continuada de profissionais de saúde. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review [Internet]. 2016, 6(2): 1-20. Available from: https://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID96/v6_n2_a2016.pdf

Moreira MA. (2006). A teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel (cap. 1). In A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula (pp. 13-43). Brasília: Editora da Universidade de Brasília. ISBN 85-230-0826-8

Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1996. ISBN: 85-249-0673-1

Knowles MS, Holton EF, Swanson RA. Andragogía: el aprendizaje de los adultos. Izquierdo Castañeda M de los A, tradutora. México: Oxford University Press; 2006. ISBN-10‏: ‎ 9706136010

Pessoa LR, Salgado MBB. Educação, saúde e audiovisual: relações possíveis e desejáveis. TEMPUS [Internet]. 2012, 6(2): 79-84. Available from: https://www.tempusactas.unb.br/index.php/tempus/article/view/1115

Sandholtz JH. Ensinando com as tecnologias: criando sala de aula centrada nos alunos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. ISBN: 8573072997

Berbel NAN. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas [Internet]. 2011, 32(1): 25-40. Available from: 10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

Marin MJS, Lima EFJ, Paviotti AB, Matsuyama DT, Silva LKD, Gonzalez C, et al. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2010, 34 (1): 13-20. DOI: Available from: 10.1590/S0100-55022010000100003

Wood EJ. Problem-Based Learning. Acta Biochim Pol. {Internet]. 2004, 51(2): xxi-xxvi. DOI: Available from: 10.18388/abp.2004_3571

Torres PL, Irala EAF. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. SENARPR. 2014, 61-93. Available from: https://www.researchgate.net/publication/271136311_Aprendizagem_colaborativa_teoria_e_pratica

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53. ed. São Paulo: Paz e Terra; 2014; p. 26. ISBN 85-219-0243-3

Published

2023-11-22

Issue

Section

Seção Temática - Mestrado ProfSaude

How to Cite

1.
The teacher’s experience using Unidade Básica television series in the teaching-learning process. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2023 Nov. 22 [cited 2024 Nov. 20];34(02). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1488

Similar Articles

11-20 of 419

You may also start an advanced similarity search for this article.