The training of nursing technicians to promote women's health care

Authors

  • Nina Valeriano Fonseca Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal
  • Elisabete Mesquita Peres de Carvalho Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SES-DF
  • Leila Bernarda Donato Gottems Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v31i01.556

Keywords:

Professional Training, Women's Health, Nursing, Health education

Abstract

Objectives: To analyze the teaching-learning practices developed in the technical nursing course, for the promotion of women's health, regarding prenatal, childbirth and postpartum, at the Technical Health School of Brasília. Method: Exploratory descriptive study, with data triangulation, qualitative approach, conducted from 2015 to 2017. Results: The topic appears in only one of the three modules of the curricular matrix. The curriculum broadly includes the technology base, "prenatal care" and "Pregnancy, childbirth, puerperium and abortion". The teachers present generalist profile, with technical focus. Conclusion: there is fragility in the training of technicians for the performance in pregnancy, childbirth and birth. The students confirm the existence of training gaps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nina Valeriano Fonseca, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal

    Enfermeira da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SES-DF.
    Mestre em Ciências da Saúde pela Escola Superior de Ciências da Saúde

  • Elisabete Mesquita Peres de Carvalho, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SES-DF

    Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília - UnB. Enfermeira da SES-DF.

  • Leila Bernarda Donato Gottems, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Doutora em Administração pela Universidade de Brasília. Enfermeira da
    SES-DF. Docente do Mestrado em Ciências da Saúde da Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS/Fepecs

References

-Bonafina A, Bonafina L, Wermelinger M. A educação profissional técnica de nível médio em saúde na Rede Federal de Educação. Trabalho, Educação e Saúde. 2017; 15(1):73-93. doi.org/10.1590/1981-7746-sol00034

-Araújo ER, Vasconcelos Florambel HCA, Jucá SCS, da Silva SA. Advances of Professional Education in Brazil and its historical subordination to the capitalist system 2019; Soc. Dev, 8(8): e30881224. doi.org/10.33448/rsd-v8i8.1224

-Magalhães GLD, Castioni R. Educação Profissional no Brasil–expansão para quem?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. 2019; 27(105): 732-754. doi.org/10.1590/s0104-40362019002701647

-Coloni CSM, Teixeira VM, Moreira MCO, Piotto R, Góes FDSN de, Camargo RAA de. Prática pedagógica na educação profissional de nível médio em enfermagem. Cogitare enferm. 2016; 21(1):1-9. Disponível em: http://www.saude.ufpr.br/portal/revistacogitare/wp-content/uploads/sites/28/2016/10/42026-171300-1-PB.pdf

-Carvalho EMP, Amorim FF, Santana LA, Göttems LBD. Avaliação das boas práticas de atenção ao parto por profissionais dos hospitais públicos do Distrito Federal, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva. 2019; 24(6):2135-2145. doi.org/10.1590/1413-81232018246.08412019

-Minayo MCS. O desafio do conhecimento. 4ª Edição: Hucitec, São Paulo, 2014.

-Garnelo L. Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Cad. Saúde Pública. 2006; 22(5):1115-1117. doi.org/10.1590/S0102-311X2006000500025

-Bardin L. Análise de Conteúdo. 1ª ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

-Escola Técnica de Saúde de Brasília. Proposta pedagógica. Brasília, 2006. Disponível em: http://www.etesb.fepecs.edu.br/arquivos/regescolaretesb.pdf

- Escola Técnica de Saúde de Brasília. Plano de Curso de Técnico de Enfermagem. Brasília, 2007. Disponível em: http://www.etesb.fepecs.edu.br/arquivos/TE.pdf

- Pereira SB, Diaz CMG, Backes MTS, Ferreira CLDL, Backes DS. Boas práticas de atenção ao parto e ao nascimento na perspectiva de profissionais de saúde. Revista Brasileira de Enfermagem. 2018; 71(Suppl 3): 1313-1319. doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0661

- Champe da Silva T, Bisognin P, Alende Prates L, Cremonese L, Possati A, Ressel L. Práticas de cuidado à saúde realizadas por enfermeiros às mulheres no climatério: uma revisão narrativa. Revista Contexto & Saúde. 2016;16(30):21-7. doi.org/10.21527/2176-7114.2016.30.21-27

- Sacristán JG. O Currículo: Uma Reflexão sobre a Prática. 3ª ed. São Paulo: Artmed, 2000.

- Lemos SB, Cafer de Oliveira CR, de Sousa Martins RM, Fabricio dos Santos R. Avaliação da aprendizagem de práticas de enfermagem na perspectiva de estudantes de um curso técnico. Hygeia-Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde. 2017;13(25):121 -136. doi.org/10.14393/Hygeia132509

- Góes F dos SN de, Corrêa AK, Camargo RAA de, Hara CYN. Necessidades de aprendizagem de alunos da educação profissional de nível técnico em Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem. 2015; 68(1): 20-25. doi.org/10.1590/0034-7167.2015680103p

- Costa MA, Coutinho EHL. Entre o saber e o fazer docente na educação profissional técnica de nível médio. Educação Unisinos. 2019; 23(3):408-424. doi:10.4013/edu.2019.233.02

- Nascimento JS, da Silva MR, Oliveira ECT, Monte GCSB. Assistência à mulher no pré-natal, parto e nascimento: contribuições da Rede Cegonha. Revista Portal: Saúde e Sociedade. 2018; 3(1):694-709. doi.org/10.28998/rpss.v3i1.4241

- Koifman L. O modelo biomédico e a reformulação do currículo médico da Universidade Federal Fluminense. Histórias, Ciências, Saúde – Manguinhos. 2001; 8(1):49-69. doi.org/10.1590/S0104-59702001000200003

- Marins JJN. Os cenários de aprendizagem e o processo de cuidado em saúde. In: Marins JJN, Rego S; Lampert JB; Araújo J.G.C.(org). Educação Médica em Transformação. Rio de Janeiro: ABEM, Hucitec, 2004.

Published

2020-09-12

Issue

Section

Mestrados profissionais em saúde

How to Cite

1.
The training of nursing technicians to promote women’s health care. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2020 Sep. 12 [cited 2024 Nov. 20];31(01):27-3. Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/556

Similar Articles

11-20 of 404

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)