Workshop of sensitization and instrumentalization for Primary Care on Mental Health during pregnancy and postpartum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v31i02.610

Keywords:

Mental Health, Pregnancy, Postpartum Period, Primary Health Care, Patient Simulation

Abstract

Objective: to describe a pedagogical proposal for intervention on mental health in the pregnancy-puerperal cycle for professionals in a Basic Health Unit. Method: a sensitization and instrumentalization workshop was set up with three strategies: dialogued exposure, use of audiovisual resources, and clinical simulation. 32 health professionals participated. Results: the evaluation by the participants demonstrated an impact on the destigmatization of the theme, opening up possibilities for action in the prevention, identification, and approach to psychological suffering and psychosocial vulnerability. Final Considerations: It is suggested that this health education proposal is replicated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afonso MLM. (Org.). Oficinas em dinâmica de grupo: um método de intervenção psicossocial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

Herrman H, Saxena S, Moodie R. World Health Organization. Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice (Summary Report) Geneva: World Health Organization [Internet]; 2004, [Citado em 06 de junho de 2020] p. 19. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43286/9241562943_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Cadernos de Atenção Básica, n° 34: Saúde Mental. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas – Brasília: Ministério da Saúde, 2013.

Arrais Alessandra da Rocha, Araujo Tereza Cristina Cavalcanti Ferreira de. Depressão pós-parto: uma revisão sobre fatores de risco e de proteção. Psic., Saúde & Doenças [Internet]. 2017, Dezembro [citado em 15 de agosto de 2020]; 18( 3 ): 828-845. Doi: http://dx.doi.org/10.15309/17psd180316.

Albuquerque VS, Moreira COF, Tanji S, Martins AV. A narrativa da prática como uma estratégia de construção do conhecimento na formação superior em saúde. Educar em Revista, Editora UFPR [Internet], Curitiba, Brasil, n. especial 2, p.191-206, [Citado em 15 de agosto de 2020], 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe2/11.pdf

Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad. Saúde Pública [Internet]. 2004, Junho [Citado em 15 de agosto de 2020]; 20( 3 ): 780-788. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2004000300015.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-De-Mendonça JR, Morais-Pinto NM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C, Moreira T, Hoffmann LMA. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva [Internet]. 2008, Dezembro [citado em 15 de agosto de 2020]; 13 (Suppl 2): 2133-2144. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018.

Souza CDF, Antonelli BA, Oliveira DJ. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação de profissionais da saúde. Revista da Universidade Vale do Rio Verde [Internet], Três Corações, ago/dez, 2016. [Citado em 15 de agosto de 2020] v. 14, n. 2, p. 659-677. Doi: http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v14i2.3135

Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. 15ªed. São Paulo, Cortez, 125p, 2008.

Bardin, L. Análise de Conteúdo. 1ª ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Edições 70, 2016.

Anastasiou LGC, Alves LP (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3ª ed. Joinville: Univille, 2007.

Mazzioni S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo [Internet], jan/jun, 2013. [Citado em 15 de agosto de 2020] v.2, n.1. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/AT/article/view/1426/2338

Zambarda AB, Granella AP, Bagatini FM, Antonini JA, Rios JVP. Estratégias de Ensino utilizadas na aula universitária: um estudo a partir do curso de Administração de uma Universidade Comunitária do Oeste Catarinense. Revista ADMpg Gestão Estratégica [Internet], Ponta Grossa, 2015, [Citado em 15 de Agosto de 2020] v.8, n.2, p.27-33. Disponível em: http://www.admpg.com.br/revista2015_2/Artigos/Artigo3.pdf

Oliveira SN. Simulação clínica com participação de atores no ensino da consulta de enfermagem: uma pesquisa-ação. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014

Dal Sasso GM, Sebold LF, Kempfer SS, Oliveira SN (Orgs.). Guia metodológico para simulação em enfermagem – CEPETEC. Florianópolis [Internet], 2015. [Citado em 15 de agosto de 2020]. Disponível em: http://nfr.ufsc.br/files/2015/11/guia-metodol%c3%93gico-para-simula%c3%87%c3%83o-em-enfermagem-cepetec.pdf.

Arrais AR. Adoecimentos Psíquicos no Ciclo Gravídico-Puerperal e o Encaminhamento Precoce. Escola da Parentalidade. Brasília, 2018. [Acesso em 26 de 2018] Disponível em: http://aula.escoladaparentalidade.com.br/semanadeprofissionais.

Iaconelli V. Luto insólito, desmentido e trauma: clínica psicanalítica com mães de bebês. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund. [Internet], São Paulo, [Citado em 15 de agosto de 2020] v.10, n.4, p.614-623, dez. 2007. Doi: https://dx.doi.org/10.1590/S1415-47142007000400004

Florianópolis. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Saúde. Protocolo de atenção em saúde mental. Município de Florianópolis/ Secretaria Municipal de Saúde. Tubarão : Ed. Copiart, 2010.

Mendonça MFS, Ludermir AB. Violência por parceiro íntimo e incidência de transtorno mental comum. Rev Saúde Pública [Internet], [Citado em 15 de agosto de 2020] v.51, n.32, 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/S1518-8787.2017051006912

Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Área Técnica de Saúde da Mulher. Aspectos jurídicos do atendimento às vítimas de violência sexual – perguntas e respostas para profissionais de saúde. 2ª ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.

Published

2020-10-02 — Updated on 2020-10-22

Versions

Issue

Section

Mestrados profissionais em saúde

How to Cite

1.
Workshop of sensitization and instrumentalization for Primary Care on Mental Health during pregnancy and postpartum. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2020 Oct. 22 [cited 2024 Nov. 20];31(02):117-28. Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/610

Similar Articles

351-360 of 429

You may also start an advanced similarity search for this article.