The teaching-service integration of curricular in the area of health at a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v35i01.1450

Keywords:

Preceptorship, Health education, Health planning

Abstract

Objective: analyze the teaching-service integration process of internships in medicine and nursing courses in a municipality in Alagoas. Method: qualitative study, in which course and internship coordinators, preceptors and students were interviewed. Two categories of analysis were established: organization and development of internships in health courses; and interfaces of teaching and service integration. Results: the results showed that there is little communication between the actors involved in the training process, as well as in the planning between university internship coordinations and preceptors, making it difficult to develop actions to be carried out in the SUS practice scenarios, and the integration process between teaching and service. Conclusion: it is understood that this integration is essential for the training and development of professionals and necessary for the consolidation of the SUS.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Lei n.º 8.080/90. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes. Brasília, DF, 1990.

Costa DAS, Silva RF, Lima VV, Ribeiro EC. O. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface Comunicação, Saúde e Educação. 2018; 22(1), 1183-1195.

Lopes PES. Opinião de cirurgiões dentistas sobre atividades de preceptoria na formação de estudantes de Odontologia de uma universidade brasileira. Rev. ABENO. 2018; 18(3), 169-180.

Albuquerque VS. et al. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Rev. bras. educ. med. 2008, 32(3), 356-362. Doi: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300010

Moreira COF, Dias MAS. Diretrizes Curriculares na saúde e as mudanças nos modelos de saúde e de educação. ABCS Health Sci, 2015.

Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O Quadrilátero da Formação para a Área da Saúde: Ensino, Gestão, Atenção e Controle Social. Rev. Saúde Coletiva. 2004; 14(1), 41-65.

Ferreira FC, Dantas FC, Valente GSC. Saberes e competências do enfermeiro para preceptoria em unidade básica de saúde. Rev. Bras. Enferm., 2018, 71(4), 1657-1665.

Brasil. Ministério da Saúde. Princípios e diretrizes para NOB/RH-SUS. Brasília: Ministério da Saúde; 2003.

Vendruscolo C. et al. Preceptoria como potencializadora da integração ensino-serviço na formação em enfermagem. Enferm. Foco. 2021; 12, 8-14. Doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2021.v12.n7.SUPL.1.5201

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo; 2010.

Batista EC, Matos IAL, Nascimento AB. A entrevista como técnica de investigação na pesquisa qualitativa. Rev. Interdis. Cient. Aplic. 2017, 11(3), 23-38.

Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70; 1979.

Franco ECD, Oliveira VA da CO, Lopes BL, Avelar V da C. A integração ensino-serviço-comunidade no curso de Enfermagem: o que dizem os enfermeiros preceptores. Enferm. Foco. 2020; 11(3), 35-38. Doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n3.3098

Queiroz ACR, Pereira FAF, Dionízio AAS. Integração ensino-serviço no âmbito do Sistema Único de Saúde: perspectivas de acadêmicos de enfermagem. Rev. Bras. Med. Fam. Comun. 2021; 16(43), 2512.

Albiero JFG, Freitas SFT, Moraes MVM, Gonzaga L, Uber M. Integração ensino-serviço e suas perspectivas avaliativas: a percepção dos envolvidos. Rev. baiana saúde pública. 2017; 41(2), 380-393. Doi: https://doi.org/10.1590/Interface.190499

Silveira JLGC, Kremer MM, Silveira MEUC, Schneider ACT de C. Percepções da integração ensino-serviço-comunidade: contribuições para a formação e o cuidado integral em saúde. Interface. 2020; 24. Doi: https://doi.org/10.1590/Interface.190499

Antunes JM, Daher DV, Ferrari MFM . Preceptoria como lócus de aprendizagem e de coprodução de conhecimento. Rev.Enf. UFPE online. 2017, 11(10), 3741-3748. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i10a22612p3741-3748-2017

Dias ARJ. et al. Preceptoria em saúde: percepções e conhecimento dos preceptores de uma unidade de ensino e assistência. Rev. Educ. Online. 2015; 19, 83-99. Doi: https://doi.org/10.36556/eol.v0i19.176

Storti MMT, Oliveira FP, Xavier AL. A expansão de vagas de residência de Medicina de Família e Comunidade por municípios e o Programa Mais Médicos. Interf.; 2017, 21(1), 1301-1313. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0511

Teixeira ALH, Bulgareli JV, Flório FM, Zanin L. Percepção de estudantes de odontologia sobre a contribuição do preceptor. Rev. ABENO. 2019; 19(3), 73-79. Doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.657

Oliveira SFD. Percepção sobre o Internato de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro pelos preceptores do serviço na atenção básica: um estudo de caso. Rev. Bras. Educ. Méd.. 2017; 41(1), 79-85.

Nunes LCB. A integração ensino, serviço e comunidade e a relação com a formação acadêmica: a percepção dos discentes do curso de Medicina de uma universidade pública de Alagoas. [Dissertação de Mestrado]. 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6683.

Peres CRFB, Sanches MMJ, Rocha TSF, Karan BPM. Integração ensino-serviço na formação do enfermeiro no estado de São Paulo (Brasil). Rev. Min. Enferm. 2018; 22, e-1131. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-963841

Codato LA. Significados do estágio em Unidades Básicas de Saúde para estudantes de graduação. Rev. ABENO. 2019; 19(1), 2-9.

Published

2024-07-26

How to Cite

1.
The teaching-service integration of curricular in the area of health at a public university. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2024 Jul. 26 [cited 2024 Nov. 20];35(01). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1450

Similar Articles

181-190 of 327

You may also start an advanced similarity search for this article.