Pedagogical training of undergraduate nursing teachers: integrative literature review
DOI:
https://doi.org/10.51723/ccs.v29i04.336Keywords:
Nursing, Faculty, nursing, Education, Education, nursing, continuing, Teacher trainingAbstract
Objective: To describe how the process of pedagogical training of teachers working in undergraduate nursing courses occurs. Method: Integrative literature review from 2005 to 2016, following the PVO model (Participants, Variables and Outcomes - outcomes). The search took place in the Virtual Health Library in databases: LILACS, MEDLINE and BDENF using the keywords "Teacher", "Nursing" and "Training" and the key word "Training". Results: 31 articles were selected, predominantly written in English (93.5%), 6.5% written in Portuguese and none in Spanish. Regarding the training modality, 74.2% (n = 23) addressed the in-service training of teachers; 22.58% (n = 07) treated the initial training and 3.22% (n = 01) referred to the two modalities. Conclusion: The in-service training stands using strategies that can become effective to the extent that they develop in the workplace and can generate meaningful learning and reflection on teaching practice.
Downloads
References
2.BRASIL.Câmara de Ensino Superior. Resolução CNE/CES Nº 3, DE 7 DE NOVEMBRO DE 2001.
3. Vendruscolo C, Prado MLdo, Kleba ME. Formação de recursos humanos em saúde no Brasil: uma revisão integrativa. Educ. rev. [Internet]. 2014 [cited 2017 Abr 11]; 30(1): 215-244. Available from: http://www.scielo.br/pdf/edur/v30n1/a09v30n1.pdf
4. Silva MPda, Malusá S, Santos ZMdeSA. Ensino de enfermagem: docência universitária e o princípio da integralidade do SUS. Jundiaí, Paco Editorial: 2015
5. Damiance P R M et al . Formação para o SUS: uma análise sobre as concepções e práticas pedagógicas em saúde coletiva. Trab. educ. saúde [Internet]. 2016 [cited 2017 Jan 27]; 14(3): 699-721. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tes/v14n3/1678-1007-tes-14-03-0699.pdf
6. Waterkemper, R.; Prado, M. L. Estratégias de ensino-aprendizagem em cursos de graduação em Enfermagem. Av. enferm. [Internet]. 2011 [cited 2016 Ago 06]; 29 (2): 234-46. Available from: http://www.scielo.org.co/pdf/aven/v29n2/v29n2a03.pdf
7. AGUAYO-GONZÁLEZ, M.; MONEREO-FONT, C. The nurse teacher. Contruction of a new professional indentity. Invest. Educ. Enferm [Internet]. 2012 [cited 2016 Ago 06]; 30(3). Available from: http://www.scielo.org.co/pdf/iee/v30n3/v30n3a13.pdf
8. Imbernón, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
9. Gouvêa, M E de. Desafios da formação permanente de professores no município de Diadema - SP [tese]. São Paulo: Faculdade de Educação, 2012 [cited 2017 Mar 26]. Available from: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-22102012-140944/pt-br.php
10. BRASIL. LEI Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.[Internet] {cited 2017 Jan 20]. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm
11. Veiga, IPA. Educação superior: políticas educacionais, currículo e docência. Curitiba: CRV, 2016
12. Silva GM da, Rivas NPP, Marques MAdeRB, Conte KdeM. A pós‑graduação como locus da formação docente para o ensino superior: diálogos entre didática e currículo. Revista portuguesa de pedagogia [Internet]. 2015 [cited 2017 jan 10]; 49(2): 55-74. Available from: http://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/2741
13 Andrade RAOde, Soares FJC. A formação do professor no ensino superior, os paradigmas formativos e sua prática docente. Saber Científico, [S.l.] [Internet]. 2016 [cited 2017 Jan 10]; 5(2): 84 – 89. Available from: http://revista.saolucas.edu.br/index.php/resc/article/view/580
14. Freitas D A, Santos E M de S, Lima L V da S, Miranda L N, Vasconcelos E L, Nagliate P de C. Saberes docentes sobre processo ensino-aprendizagem e sua importância para a formação profissional em saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 [cited 2017 Jan 25]; 20( 57 ): 437-448. Availabe from: http://www.scielo.br/pdf/icse/v20n57/1807-5762-icse-1807-576220141177.pdf
15. Austregésilo S C, Leal M C de C, Marques A P de O, Vieira J de C M, Alencar D L de. Acessibilidade a serviços de saúde bucal por pessoas idosas: uma revisão integrativa. Rev. bras. geriatr. gerontol. [Internet]. 2015 [cited 2017 Jan 10]; 18( 1 ): 189-199. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v18n1/1809-9823-rbgg-18-01-00189.pdf
16. Silva Gabriela Andrade da, Otta Emma. Revisão sistemática e meta-análise de estudos observacionais em Psicologia. Revista Costarricense de Psicología [Internet]. 2014 [cited 2017 Jan 05]; 33(2): 137-153. Available from: https://www.academia.edu/11873134/A%C3%B1o_2014_jul-dic_Vol._33_N.o_2_edici%C3%B3n_completa_
17. Donner, Carol L; Levonian, Catherine; Slutsky, Phyllis. Move to the head of the class: developing staff nurses as teachers. J Nurses Staff Dev; 21(6): 277-83, 2005 Nov-Dez.
18. Latimer, Deborah G; Thornlow, Deirdre K. Incorporating geriatrics into baccalaureate nursing curricula: laying the groundwork with faculty development. J Prof Nurs; 22(2): 79-83, 2006 Mar-Abr. DOI: 10.1016/j.profnurs.2006.01.012
19. Freitas Maria Aparecida de Oliveira, Seiffert Otília Maria Lúcia Barbosa. Formação docente e o ensino de Pós-Graduação em Saúde: uma experiência na UNIFESP. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2007 [cited 2017 Jan 15]; 60( 6 ): 635-640. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v60n6/03.pdf
20. Pimentel V, Mota D D Ca de F, Kimura, M. Reflexões sobre o preparo para a docência na pós-graduação em enfermagem. Rev. esc. enferm. USP [Internet]. 2007 [cited 2017 Jan 15]; 41( 1 ): 161-164. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v41n1/v41n1a21.pdf
21. Matthew-Maich N, Mines C, Brown B, Lunyk-Child O, Carpio B; Drummond-Young M, Noesgaard C, Linton J. Evolving as nurse educators in problem-based learning through a community of faculty development. J Prof Nurs; 23(2): 75-82, 2007 Mar-Abr. DOI: 10.1016/j.profnurs.2006.07.004
22. Fidler D C, Khakoo R, Miller L A. Teaching scholars programs: faculty development for educators in the health professions. Acad Psychiatry; 31(6): 472-8, 2007 Nov-Dez. DOI: 10.1176/appi.ap.31.6.472
23. Kowalski Karren, Homer Marianne, Carroll Kimberly, Center Deborah, Foss Katherine, Jarrett Sara, Kane Lee Ann. Nursing clinical faculty revisited: the benefits of developing staff nurses as clinical scholars. J Contin Educ Nurs [Internet]. 2007 [cited 2017 Jan 15]; 38(2): 69-75. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
24. Jarrett Sara, Horner Marianne, Center Deborah, Kane Lee Ann. Curriculum for the development of staff nurses as clinical faculty and scholars. Nurse Educ; 33(6): 268-72, 2008 Nov-Dez. DOI: 10.1097/01.NNE.0000334793.53170.1b
25. Blauvelt M J, Spath M L. Passing the torch: a faculty mentoring program at one school of nursing. Nurs Educ Perspect [Internet]. 2008 [cited 2017 Jan 15]; 29(1): 29-33. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
26. Schumacher Gretchen, Risco Kerry, Conway Alice. The Schumacher model: fostering scholarship and excellence in nursing and for recruiting and grooming new faculty. J Nurs Educ; [Internet]. 2008 [cited 2017 Jan 15]; 47(12): 571-5. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=16&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
27. Krautscheid Lorretta, Kaakinen Joanna, Warner Joanne Rains. Clinical faculty development: using simulation to demonstrate and practice clinical teaching. J Nurs Educ [Internet]. 2008 [cited 2017 Jan 15]; 47(9): 431-4. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=18&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
28. Curran C R. Faculty development initiatives for the integration of informatics competencies and point-of-care technologies in undergraduate nursing education. Nurs Clin North Am; 43(4): 523-33, v, 2008 Dez. DOI: 10.1016/j.cnur.2008.06.001
29. Hovancsek M, Jeffries P R, Escudero E, Foulds B J, Husebo S E, Iwamoto Y, Kelly M, Petrini M, Wang A. Creating simulation communities of practice: an international perspective. Nurs Educ Perspect [Internet]. 2009 [cited 2017 Jan 15]; 30(2): 121-5. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=21&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
30. Heinrich K T, Hurst H, Leigh G, Oberleitner M G, Poirrier, G P. The Teacher-Scholar Project: how to help faculty groups develop scholarly skills. Nurs Educ Perspect; 30(3): 181-6, 2009 Mai-Jun.
31. Dillard Nancy, Sideras Stephanie, Ryan Marilyn, Carlton Kay Hodson, Lasater Kathie, Siktberg Linda. A collaborative project to apply and evaluate the clinical judgment model through simulation. Nurs Educ Perspect [Internet]. 2009 [cited 2017 Jan 15]; 30(2): 99-104. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=24&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
32. Suplee Patricia Dunphy, Gardner Marcia. Fostering a smooth transition to the faculty role. J Contin Educ Nurs [Internet]. 2009 [cited 2017 Jan 15]; 40(11): 514-20. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=26&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
33. Drummond-Young Michele, Brown Barbara, Noesgaard Charlotte, Lunyk-Child Ola, Maich Nancy Matthew, Mines Carrie, Linton Jeanette. A comprehensive faculty development model for nursing education. J Prof Nurs; 26(3): 152-61, 2010 Mai-Jun. DOI: 10.1016/j.profnurs.2009.04.004
34. Forbes MaryAnn O, Hickey Mary T, White Jane. Adjunct faculty development: reported needs and innovative solutions. J Prof Nurs; 26(2): 116-24, 2010 Mar. DOI: 10.1016/j.profnurs.2009.08.001
35. Zsohar H, Smith, J A. Graduate student seminars as a faculty development activity. J Nurs Educ [Internet]. 2010 [cited 2017 Jan 15]; 49(3): 161-3. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=31&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
36. Miller L L, Van Son C R, Cartwright J C, Allen, T L. Enhancing the capacity to teach gerontological nursing: a faculty development project. J Contin Educ Nurs [Internet]. 2010 [cited 2017 Jan 15]; 41(5): 211-6. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=34&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
37. Krichbaum Kathleen, Kaas Merrie, Mueller Christine A, Wyman Jean F. Teaching the teacher: the Faculty Learning About Geriatrics (FLAG) program. J Contin Educ Nurs [Internet]. 2010 [cited 2017 Jan 15]; 41(5): 218-23. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=37&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
38. Ali Zeilani R S, Al-Nawafleh A H, Evans Catrin. Looking back at the doctorate: a qualitative study of Jordanian graduates from PhD programs in the UK. Nurs Health Sci [Internet]. 2011 [cited 2017 Jan 15]; 13(3): 360-5. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=40&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
39. Law Kate, Muir Nita, Thompson Karen. An evaluation of a European teacher exchange programme. Nurse Educ Today; 31(1): 76-81, 2011 Jan. DOI: 10.1016/j.nedt.2010.03.020
40. Barksdale D J, Woodley L, Page J B, Bernhardt J, Kowlowitz V, Oermann, M H. Faculty development: doing more with less. J Contin Educ Nurs; 42(12): 537-44; quiz 545-6, 2011 Dec. DOI: 10.3928/00220124-20110301-01
41. McNamara Anne, Roat Cheryl, Kemper Mori. Preparing nurses for the new world order: a faculty development focus. Nurs Adm Q; 36(3): 253-9, 2012 Jul-Set. DOI: 10.1097/NAQ.0b013e31825889ee
42. Abid, Kauser. Faculty development: a need in time for educators in healthcare. J Pak Med Assoc [Internet]. 2013 [cited 2017 Jan 15]; 63(4): 428-31. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=46&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
43. Lane A J, Mitchell C G. Using a train-the-trainer model to prepare educators for simulation instruction. J Contin Educ Nurs; 44(7): 313-7, 2013 Jul. DOI: 10.3928/00220124-20130515-33
44. Wold Judith Lupo, Crawford Kimberly, Jashi Maia. Preparing nurse educators in the country of Georgia. J Contin Educ Nurs; 44(4): 179-85, 2013 Abr. DOI: 10.3928/00220124-20130201-47
45. Hickey K T, Hodges E A, Thomas T L, Coffman M J, Taylor-Piliae R E, Johnson-Mallard V M, Goodman J H, Jones R A, Kuntz S, Galik E, Gates M G, Casida J M. Initial evaluation of the Robert Wood Johnson Foundation Nurse Faculty Scholars program. Nurs Outlook; 62(6): 394-401, 2014 Nov-Dez. DOI: 10.1016/j.outlook.2014.06.004
46. Webb Sherry, McKeon Leslie. A model for preparing faculty to teach model C clinical nurse leader students. J Nurs Educ; 53(7): 421-5, 2014 Jul 1. DOI: 10.3928/01484834-20140617-05
47. Krichbaum K, Kaas M J, Wyman J F, Van Son C R. Facilitated Learning to Advance Geriatrics: Increasing the Capacity of Nurse Faculty to Teach Students About Caring for Older Adults. Gerontologist [Internet]. 2015 [cited 2017 Jan 15]; 55 Suppl 1: S154-64. Available from: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=53&sid=5ea6c98e-6cf3-46e8-a2e1-de5c13f3841c%40sessionmgr103
48. Ferreira J B, Andrade M C de M. Formação continuada de professores universitários: A experiência da primeira turma de pós-graduação em Docência Universitária do UNIARAXÁ. Evidência, Araxá, [Internet]. 2015 [cited 2017 Abr 01]; 11(11): 69-80. Available from: http://www.uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/article/view/470/449
49. Gomes Patrícia Maria Silva, Ferreira Cátia Patrícia Pereira, Pereira Ana Luísa, Batista Paula Maria Fazendeiro. A identidade profissional do professor: um estudo de revisão sistemática. Rev. bras. educ. fís. esporte [Internet]. 2013[cited 2017 Abr 11]; 27(2): 247-267. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbefe/v27n2/a09v27n2.pdf
50. Ferreira Júnior Marcos Antonio. Os reflexos da formação inicial na atuação dos professores enfermeiros. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2008 [cited 2017 Abr 11]; 61(6): 866-871. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v61n6/a12v61n6.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro para os devidos fins que o artigo que estou submetendo representa um trabalho original e nunca foi publicado total ou parcialmente, e que se alguma de suas partes foi publicada possuímos autorização expressa para a publicação no periódico Comunicação em Ciências da Saúde (CCS). Esse artigo não foi enviado a outro periódico e não o será enquanto estiver sendo considerada sua publicação; caso venha a ser aceito não será publicado em outro periódico; e não contém material difamatório ou ilegal sob nenhuma forma, não viola a intimidade de terceiros, nem infringe direitos protegidos.
Eu e demais autores desse trabalho certificamos por meio desta declaração que:
- Concordamos com as normas editoriais e com o processo de revisão da CCS;
- Aceitamos a responsabilidade pela conduta desse estudo e pela análise e interpretação dos dados;
- Cooperaremos, sempre que solicitado, na obtenção e fornecimento de dados sobre os quais o manuscrito está baseado, para exame dos avaliadores;
- Não estão sendo omitidos quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias ou pessoas que possam ter interesse no material abordado no artigo;
- Não estão sendo excluídos ou omitidos deste artigo autores ou instituições participantes;
- Possuímos permissão para uso de figuras e tabelas publicadas em outras fontes;
- Possuímos permissão das pessoas e instituições citadas nos agradecimentos;
- O autor correspondente autoriza a publicação do endereço informado e e-mail do(s) autor(es) junto com o artigo;
- Assumimos a responsabilidade pela entrega de documentos verídicos;
- Autorizamos a publicação do referido artigo no periódico Comunicação em Ciências da Saúde, segundo critérios próprios e em número e volume a serem definidos pelo editor do periódico;
- Nos comprometemos a atender os prazos estipulados pelos editores do periódico Comunicação em Ciências da saúde;
- Estamos cientes de que a não manifestação no prazo de dois dias da revisão da diagramação, recebida por e-mail, será considerado aprovado para publicação.