Educação permanente: práticas, motivações e desafios de egressos de uma especialização em saúde da família

Authors

  • Mariana Véo Nery de Jesus Universidade Estadual de Campinas - Unicamp
  • Liliane da Consolação Campos Ribeiro Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM
  • Alisson Araújo Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v31i01.577

Keywords:

Atenção primária à saúde, Saúde da família, Educação continuada, Educação permanente, Educação à distância

Abstract

Objective: to characterize the practices, motivations and challenges in the development of permanent education in the daily work of professionals and graduates of the specialization course. Method: qualitative study with nurses and dentists of Family Health teams in the interior of Minas Gerais. Interviews were conducted with the help of semi-structured script, analyzed through thematic content analysis. Results:the professionals designated actions that, allied to the motivating factors, promoted a movement for the reorganization of the work process, despite the challenges to be overcome. Conclusion: even presenting some difficulties related to the concepts, methodologies and organization, the participants appropriately designated the continuing education actions, highlighting the health management a fundamental role in enabling effective educational processes that contribute to the practices, according to the health care model, the expectations of professionals, users and managers.

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Author Biographies

  • Mariana Véo Nery de Jesus, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

    Mestre em Ensino em Saúde pela Universidade Federal dos Vales do
    Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Doutoranda em Ciências da Saúde pela
    Universidade Estadual de Campinas - Unicamp. Cidade Universitária, CEP:13083-887 – Campinas, SP – Brasil.

  • Liliane da Consolação Campos Ribeiro, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

    Doutora. Professora Adjunta III, Universidade Federal dos Vales do
    Jequitinhonha e Mucuri, Campus JK, Faculdade de Ciências da Saúde,
    Departamento de Enfermagem. Rua da Glória, 187 – Centro, CEP: 39.100-000 – Diamantina, MG - Brasil.

  • Alisson Araújo, Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ

    Doutor. Professor Adjunto VI. Universidade Federal de São João Del-
    Rei, Campus Centro Oeste Dona Lindu. Avenida Sebastião Gomes Coelho, nº 400 – Chanadour, CEP: 35.501-296 – Divinópolis, MG – Brasil

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Published

2020-09-12

Issue

Section

Mestrados profissionais em saúde

How to Cite

1.
Educação permanente: práticas, motivações e desafios de egressos de uma especialização em saúde da família. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2020 Sep. 12 [cited 2024 Nov. 20];31(01):105-13. Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/577

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