Interprofessional education: perception of undergraduates from the Education through Work for Health/Interprofessionality Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i02.1157

Keywords:

Interprofessional education, Interprofessional relations, Interdisciplinary practices, Training of human resources in health

Abstract

Objective: evaluate the perception of students from the Education Program through Work for Health/Interprofessionality on interprofessional education at different levels of health care. Methods: quantitative cross-sectional exploratory and descriptive study with 53 participants who responded to the Readiness Interprofessional Learning Scale, on an online platform, with the results being statistically analyzed by Shapiro-Wilk, T-Student, Kruskal-Wallis and chi-square, to perform the comparisons, and Statistical Package for Social Sciences version 25.0 software. Results: students showed positive attitudes towards interprofessional performance. Regarding professional identity, the majority of the students disagree about negative attitudes to interprofessional learning, but they differed in relation to the professional autonomy and clinical objectives. Discussion: the graduation, in the view of the majority, does not contribute to train a professional who works better as a team. Conclusion: participants demonstrated positive attitudes towards teamwork and collaboration, professional identity and health care focused on the patient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amanda de Souza Schlosser, Universidade Católica de Brasília

    Graduanda em Medicina pela Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

  • Eloá Fátima Ferreira de Medeiros, Universidade Católica de Brasília

    Mestre em Gerontologia. Professora Titular da Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

  • José Jean Silva de Oliveira, Universidade Católica de Brasília

    Fisioterapeuta granduado pela Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

  • Neuza Moreira de Matos, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

    Mestre em Gerontologia. Enfermeira da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Policlínica de Taguatinga. Brasília, Brasil

  • Thiara Dias Cafe Alves Mariano, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

    Mestranda em Ciências da Reabilitação. Terapeuta Ocupacional na Policlínica de Taguatinga, Secretaria de  Estado de Saúde do Distrito Federal . Brasília, Brasil.

  • Vera Regina Cerceau, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

    Mestranda em Ciências e Tecnologia em Saúde. Nutricionista na Policlínica de Taguatinga, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal . Brasília, Brasil.

  • Vitória Ruana do Vale Silva, Universidade Católica de Brasília

    Graduanda em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

References

Organização Mundial da Saúde [Internet]. Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. Genebra: Rede de Profissões de Saúde - Enfermagem & Obstetrícia do Departamento de Recursos Humanos para a Saúde; 2010 [citado 19 mar 2021]; [64 p.]. Disponível em: https://www.educacioninterprofesional.org/sites/default/files/fulltext/2018/pub_oms_marco_acao_eip.pdf

Barr H. Interprofessional Education: the genesis of a global movement [Internet]. United Kingdon; The Centre For The Advancement of Inteprofessional Care; 2015 Jun. [citado 19 mar 2021]. Disponível em: https://interprofessional.global/wp-content/uploads/2018/11/Barr-2015-Genesis_of_global_IPE_movement.pdf.

Reeves S. Porque precisamos da educação interprofissional para um cuidado efetivo e seguro. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 jan-mar [citado 19 mar 2021];20 (56):185-196. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/VrvpZyszPQ6hrVp7SFhj6XF/abstract/?lang=pt. DOI https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092.

Peduzzi M, Norman IJ, Germani AC, Silva JA, Souza GC. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Rev. esc. enferm. USP [Internet]. 2013 ago [citado 19 mar 2021];47(4):977-83. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0080-623420130000400029

Marques GB, Rocha JM, Guedes LM. Educação interprofissional na graduação:Os desafios sob a ótica dos acadêmicos no PET-Saúde em Manaus. Braz. J. of Develop. [Internet]. 2020 [citado 19 mar 2021];6(6):36804-807. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-280

Batista NA. Educação interprofissional em Saúde: concepções e práticas. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [Internet]. 2012 jan [citado 19 mar 2021];2:25-8. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4298824/mod_resource/content/1/educacao_interprofissional.pdf

Freire Filho JR, Costa MV da, Magnago C, Forster AC. Attitudes towards interprofessional collaboration of Primary Care teams participating in the “More Doctors” (Mais Médicos) program. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2018 ago [citado 19 mar 2021];26:e3018. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2731.3018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692018000100334&lng=en&nrm=iso.

Arruda L de S, Moreira COF. Colaboração interprofissional: um estudo de caso sobre os profissionais do Núcleo de Atenção ao Idoso da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (NAI/UERJ), Brasil. Interface [Internet]. 2017 jun [citado 24 mar 2021];22:199-210. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000100199&lng=en&nrm=iso.

Matuda CG, Pinto NR da S, Martins CL, Frazão P. Colaboração interprofissional na Estratégia Saúde da Família: implicações para a produção do cuidado e a gestão do trabalho. Ciênc. Saúde Colet. 2015 ago [citado 19 mar 2021];20(8):2511-21. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015208.11652014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232015000802511&lng=en&nrm=iso

Nunes MF, Wovst LR, Costa Neto SB da. Trabalho em equipe: percepção interprofissional de uma clínica pediátrica. Rev. Psicol. Saúde [Internet]. 2014 dez [citado 19 mar 2021];6(2):72-84. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-093X2014000200010&lng=pt&nrm=iso

Agreli HF, Peduzzi M, Silva MC. Patient centred care in interprofessional collaborative practice. Interface [Internet]. 2016 [citado 19 mar 2021];20(59):905-16. DOI https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0511. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/sXhwQWKsZGzrQqT4tDryCXC/?lang=en

Mendes, Eugênio Vilaça. As redes de atenção à saúde. 2. ed. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde; 2011. 549 p.: il.

Peduzzi M, Norman I, Coster S, Meireles E. Adaptação transcultural e validação da Readiness for Interprofessional Learning Scale no Brasil. Rev. esc. enferm. USP [Internet]. 2015 dez [citado 4 abr 2021];49(spe2):7-15. DOI https://doi.org/10.1590/S0080-623420150000800002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342015000800007&lng=en&nrm=iso

Toassi RFC, Olsson TO, Lewgoy AMB, Bueno D, Peduzzi M. Ensino da graduação em cenários da atenção primária: espaço para aprendizagem interprofissional. Trab. educ. saúde [Internet]. 2020 [citado 25 mar 2021];18(2):e0026798. DOI https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00267. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/QsJJqQrDcq5cvqtGz4vhgNb/?lang=pt

Magnago C, França T, Belisário SA, Santos MR dos. PET-Saúde/GraduaSUS na visão de atores do serviço e do ensino: contribuições, limites e sugestões. Saúde debate [Internet]. 2019 ago [citado 25 mar 2021];43(spe1):24-39. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-11042019s102. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-11042019000500024&lng=en&nrm=iso

Chau JPC, Lo SHS, Lee VWY, Yiu WM, Chiang HCY, Thompson DR, et al. Fostering gerontology students’ competence in Interprofessional collaborative practice. BMC Med Educ. 2020 Oct;(388). DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02273-4

Rodrigues JRS, Soares FJP, Alcântara RC. Perspectivas para a educação interprofissional em um hospital de trauma. CIAIQ 2018 [Internet]. 2018 [citado 25 mar 2021];2:62-71. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1765.

Gonzalez IVDP, Moreira PR, Santos EC. Estrutura e desempenho de uma clínica médica brasileira: a orquestração da autonomia profissional e da efetividade do atendimento. REEN [Internet]. 2019 jan/abr [citado 25 mar 2021];2(1):119-147. DOI 10.19177/reen.v12e12019119-148. Disponível em: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/EeN/article/viewFile/6666/pdf

Ribeiro MMF, Amaral CFS. Medicina centrada no paciente e ensino médico: a importância do cuidado com a pessoa e o poder médico. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2008 mar [citado 25 mar 2021];32(1):90-7. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022008000100012&lng=en&nrm=iso

Stewart M, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWhinney CL, Freeman TR. Medicina centrada na pessoa: transformando o método clínico. 2. ed. Porto Alegre: Artmed; 2010. p. 376.

Rossit RAS, Freitas MA de O, Batista SHS da S, Batista NA. Construção da identidade profissional na Educação Interprofissional em Saúde: percepção de egressos. Interface [Internet]. 2018 [citado 4 abr 2021];22(supl. 1):1399-410. DOI https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0184. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/wtqgWTz6VYZjqZW3Gp5yG4F/?lang=pt

Almeida RG dos S, Teston EF, Medeiros A de A. A interface entre o PET-Saúde/Interprofissionalidade e a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Saúde debate [Internet]. 2019 ago [citado 4 abr 2021];43(spe1):97-105. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S108. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/sdeb/2019.v43nspe1/97-105/

Published

2022-07-08

Issue

Section

Educação

How to Cite

1.
Interprofessional education: perception of undergraduates from the Education through Work for Health/Interprofessionality Program. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2022 Jul. 8 [cited 2024 Nov. 20];33(02). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1157

Similar Articles

171-180 of 419

You may also start an advanced similarity search for this article.