Teaching-service-community integration in Primary Health Care

an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v32i03.963

Keywords:

Primary health care, Hospitals, Teaching;, health centers

Abstract

Objective: Identify the impact and challenges of the teaching-service-community integration in the training of professionals and in meeting the population's needs in the context of Primary Health Care of Brazil.

Method: integrative review of articles in Portuguese between January 2011 and October 2020.

Results: 27 articles were selected and the result was categorized: contribution of teaching-service integration to the education of students, influence of integration in the service and in the community, and challenges of IESC in health services. Contractualization within Primary Health Care was discussed as a way to strengthen integration.

Conclusion: contractualization between health services and educational institutions can strengthen the teaching-service-community integration in Primary Care, as already occurs in Teaching Hospitals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa Viana Cardoso, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Mestre. Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Secretaria de Saúde do Distrito Federal. Brasília-DF. Brasil.

  • Nayara da Silva Lisboa, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Enfermeira. Mestre. Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Brasília-DF. Brasil

  • Bruno Silva Adelino, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Graduando em Medicina. Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Brasília - DF. Brasil.

  • Igor Rodrigues Marques, Universidade de Brasília - UnB

    Graduando em Saúde Coletiva. Universidade de Brasília (UnB). Brasília - DF, Brasil.

  • Isla Ferreira Vilas Boas, Escola Superior de Ciências da Saúde

    Graduanda em Medicina. Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Brasília - DF. Brasil.

  • Lorranny Rosa de Jesus Xavier, Universidade de Brasília - UnB

    Graduanda em Saúde Coletiva. Universidade de Brasília (UnB). Brasília- DF. Brasil.

  • Roger Willy Ribeiro dos Santos, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Graduado em Enfermagem. Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Brasília - DF. Brasil.

  • Thaynara de Carvalho Ribeiro, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Graduanda em Medicina. Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Brasília - DF. Brasil.

  • Marta Pazos Peralba, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

    Enfermeira. Mestre em Saúde Coletiva pela Escola de Enfermagem da USP. Docente da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Secretaria de Saúde do Distrito Federal. Brasília-DF. Brasil.

References

Ojeda BS, Santos BRL dos, Eidt O. A integração ensino e assistência na enfermagem: delineando possibilidades para uma prática contextualizada. Acta Paul Enferm [Internet]. 2004;17(04):432–8. Available from: https://acta-ape.org/wp-content/uploads/articles_xml/1982-0194-ape-S0103-2100200400017000636/1982-0194-ape-S0103-2100200400017000636.pdf

Brandão ERM, Rocha SV, Silva SS da. Práticas de integração ensino-serviço-comunidade: Reorientando a formação médica. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2013;37(4):573–7. Available from: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v37n4/a13v37n4.pdf

Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 569 de 8 de dezembro de 2017. Aprova o Parecer Técnico nº 300/2017, em anexo, que apresenta princípios gerais a serem incorporados nas DCN de todos os cursos de graduação da área da saúde. [Internet]. Diário Oficial da União. 26 fev 2018. Seção 1. Available from: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2017/Reso569.pdf

Ministério da Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? [Internet]. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. 2018. 73 p. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nac_prom_saude.pdf

Brehmer LC de F, Ramos FRS. Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2014;16(1):228–37. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/20132

Marin MJS, Oliveira MA de C, Otani MAP, Cardoso CP, Moravcik MYAD, Conterno L de O, et al. A integração ensino-serviço na formação de enfermeiros e médicos: A experiência da FAMEMA. Cienc e Saude Coletiva [Internet]. 2014;19(3):967–74. Available from: https://www.scielo.br/j/csc/a/3W4Jv7NcCrsd86jB8GpW9xh/abstract/?lang=pt

Oliveira VG de, Queiroz FN, Araújo BP, Silva CMM, Silva FD. Medicina de Família e Comunidade: breve histórico, desafios e perspectivas na visão de discentes de graduação. Rev Bras Med Família e Comunidade [Internet]. 2013;9(30):85–8. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/850

Soares CB, Hoga LA, Peduzzi M, Sangaleti C, Yonekura T, Silva DRAD, et al. Revisão Integrativa versus Revisão Sistemática. Reme Rev Min Enferm [Internet]. 2010;8(1):102–6. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v12n3/v12n3a14%0Ahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2007000400002&lng=pt&tlng=pt%0Ahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072008000400018&lng=pt&tlng=pt%0Ahttp://www.ncbi.

Cerrao NG, Castro FF de, Jesus AF De. O método de revisão sistemática da literatura ( RS ) na área da Ciência da Informação no Brasil : análise de dados de pesquisa. Informação Tecnol (ITEC), [Internet]. 2018;5(1):105–16. Available from: https://periodicos.ufpb.br/index.php/itec/article/download/38083/22112/

Codato LAB, Garanhani ML, González AD, Carcereri DL, Carvalho BG, Morita MC. Significados do estágio em Unidades Básicas de Saúde para estudantes de graduação. Rev da ABENO [Internet]. 2019;19(1):2–9. Available from: https://www.researchgate.net/publication/331094423_Significados_do_estagio_em_Unidades_Basicas_de_Saude_para_estudantes_de_graduacao

Vasconcelos ACF de, Stedefeldt E, Frutuoso MFP. Uma experiência de integração ensino-serviço e a mudança de práticas profissionais: Com a palavra, os profissionais de saúde. Interface Commun Heal Educ [Internet]. 2016;20(56):147–58. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/pqNMwL89B6MGRdPxzT9YSPc/abstract/?lang=pt

Luz GW da, Toassi RFC. Percepções sobre o preceptor cirurgião-dentista da Atenção Primária à Saúde no ensino da Odontologia. Rev da ABENO [Internet]. 2016;16(1):2–12. Available from: https://www.researchgate.net/publication/303822540_Percepcoes_sobre_o_preceptor_cirurgiao-dentista_da_Atencao_Primaria_a_Saude_no_ensino_da_Odontologia

Rodrigues HC, Dias MS de A, Aragão AEA, Silva MAM da, Gomes DF, Brito M da CC. Internato de enfermagem na atenção básica: desafios da sua efetividade. Rev Enferm UERJ. 2018;26:e26979. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/26979

Andrade SR de, Boehs AE, Boehs CGE. Percepções de enfermeiros docentes e assistenciais sobre a parceria ensino-serviço em unidades básicas de saúde. Interface Commun Heal Educ [Internet]. 2015;19(54):537–47. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/733SCXnGHNH9DLRJJfcR7vs/abstract/?lang=pt

Caldeira ÉS, Leite MT de S, Rodrigues-Neto JF. Estudantes de Medicina nos serviços de atenção primária: percepção dos profissionais. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2011;35(4):477–85. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/jsK4jYBxFRvW7bBz4dqSZ6n/?lang=pt

Forte FDS, Pontes AA, De Farias Morais HG, De Souza Barbosa A, De Sousa Nétto OB. The perspective of students and dental education: Possible intersections with the family health strategy. Interface Commun Heal Educ [Internet]. 2019;23:1–16. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/6mymPNtPP7bq6QBpQZD7rGr/?lang=pt

Souza LB, Bonamigo AW. Integração Ensino-Serviço Na Formação De Profissionais Para Sistemas Públicos De Saúde. Trab Educ e Saúde [Internet]. 2019;17(3):1–20. Available from: https://www.scielo.br/j/tes/a/v7bgnJqXhbQbyQLg8XSvM3x/abstract/?lang=pt

Cezario JEP, DaherII DV, NolascoI MFS. Programa de Educação pelo Trabalho (PET) em Saúde: articulação entre formação e integração ensino-serviço TT - Program of Education through Work (PET) in Healthcare: linkage between qualification and integration of teaching and work TT - Programa de Edu. Rev enferm UERJ [Internet]. 2015;23(5):644–8. Available from: http://www.facenf.uerj.br/v23n5/v23n5a11.pdf

Kuabara CT de M, Sales PR de S, Marin MJS, Tonhom SF da R. Education and health services integration: an integrative review of the literature. Reme Rev Min Enferm [Internet]. 2014;18(1):195–201. Available from: https://cdn.publisher.gn1.link/reme.org.br/pdf/v18n1a15.pdf

Parma FAS de, Oliveira RA, Almeida FA. Percepção dos Profissionais de Saúde em relação à Integração do Ensino de Estudantes de Medicina nas Unidades de Saúde da Família. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2019;43(1 suppl 1):175–84. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/yDvwKR6tdq5RCNffKnB5MmG/?lang=pt

Mendes TMC et al. Contribuições E Desafios Da Integração Ensino-Serviço-Comunidade. Texto e Context - Enferm [Internet]. 2020;29(Epub 03):1–15. Available from: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072020000100312

Mendes T de MC, Bezerra H de S, Carvalho Y de M, Silva LG da, Souza CMC de L, Andrade FB de. Interação ensino-serviço-comunidade no brasil e o que dizem os atores dos cenários de prática: uma revisão integrativa. Rev Ciência Plur [Internet]. 2018;4(1):98–116. Available from: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/14283

Bezerra DF, Adami F, Reato L de FN, Akerman M. “A dor e a delícia” do internato de atenção primária em saúde: desafios e tensões. ABCS Heal Sci [Internet]. 2015;40(3):164–70. Available from: https://www.portalnepas.org.br/abcshs/article/view/790

Pinheiro LCR, Carvalho RB de, Viana PF de S. Práticas de integração ensino-serviço-comunidade e a formação em Odontologia: possíveis conexões e fluxos no ensino na saúde. Rev da ABENO [Internet]. 2018;18(4):148–59. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/sgBkJ7DrrBMC6MnsDBxj4KS/abstract/?lang=pt

Mello ADL, Terra MG, Nietsche EA. Integração ensino-serviço na formação de residentes multiprofissionais de saúde: concepção de docentes. Rev Enferm UERJ. 2019;27:e25017. Available form: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/25017/30627

Souza LB, Bioquímica F. A interface ensino-serviço na formação farmacêuca : revisão integrativa. 2018;4(2):157–69. Available from: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/1712

Peres CRFB, Marin MJS, Tonhom SF da R, Barbosa PMK. Teaching-Service’S Integration in the Training of Nurses in the State of São Paulo (Brazil). Reme Rev Min Enferm [Internet]. 2018;22:1–8. Available from: https://cdn.publisher.gn1.link/reme.org.br/pdf/e1131.pdf

Faé JM, Silva Junior MF, Carvalho RB de, Esposti CDD, Dos Santos Pacheco KT. A integração ensino-serviço em Odontologia no Brasil. Rev da ABENO. 2016;16(3):7–18.

Franco MT, Milão LF. Integração ensino-serviço na formação técnica de enfermagem *. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2020;22(55299):1–7. Available from: https://doi.org/10.5216/ree.v22.55299

Khalaf DK, Reibnitz KS, Vendruscolo C, Lima MM de, Oliveira VBCA de, Correa AB. Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas. Rev Enferm da UFSM. 2019;9:e9.

Dantas LDS, Soares Pereira RV, Bernadino ÍDM, Pastorelli Paim Figueiredo RC, Rocha Madruga RC, De Castro Cardoso Lucas RS. Perfil de competências de preceptores para a Atenção Primária em Saúde. Rev da ABENO [Internet]. 2019;19(2):156–66. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/677

Teixeira R da C, Corrêa R de O, Silva EM da. Percepções dos discentes de terapia ocupacional sobre a experiência de integração ensino serviço comunidade. Cad Bras Ter Ocup [Internet]. 2018;26(3):617–25. Available from: https://www.scielo.br/j/cadbto/a/qdpFsf8rKrgKk6WSmpBnLwy/?lang=pt

Sanseverino LM, Fonsêca GS, Silva TA, Junqueira SR, Zilbovicius C. Integração ensino-serviço na formação em Odontologia: percepções de servidores do Sistema Único de Saúde acerca da prática pedagógica no território. Rev da ABENO [Internet]. 2017;17(3):89–99. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/366/0

Silva FD, Rempel C, Carreno I, Moreschi C. A integração ensino-serviço-saúde entre um grupo de pesquisa e unidades básicas de saúde. Rev Baiana Saúde Pública [Internet]. 2014;38(4):784–802. Available from: https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/765

Ministério da Saúde B. Política Nacional de Atenção Básica [Internet]. Brasília: Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica; 2004. 110 p. Available from: http://189.28.128.100/dab/docs/publicacoes/geral/pnab.pdf

Ministério da Saúde e Ministério da Educação B. PORTARIA INTERMINISTERIAL No 1.127, DE 04 DE AGOSTO DE 2015 Institui [Internet]. 2015. Available from: http://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2015/outubro/23/COAPES-PORTARIA-INTERMINISTERIAL-N1.127 -DE-04 DE-AGOSTO-DE-2015.pdf

Barata LRB, Mendes JDV, Bittar OJN V. Hospitais de ensino e o Sistema Único de Saúde. Rev Adm em Saúde [Internet]. 2010;12(46):14. Available from: http://sistema.saude.sp.gov.br/sahe/documento/ras46.pdf

Ministério da Saúde e Ministério da Educação B. PORTARIA INTERMINISTERIAL No. 1006/MEC/MS Em, 27 de maio de 2004 [Internet]. 2004. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cbdv.200490137/abstract

Nogueira DL, Lira GV, Socorro M, Linhares C. Revisão Sistemática Evaluation of Brazil ’ s Teaching Hospitals : a Systematic Review. 2013; 39(1):151–8. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/Ttb6yztmgX6sMzX5T3Sbs9R/abstract/?lang=pt

Pará U do E do. Centro Saúde Escola do Marco [Internet]. Available from: https://www.uepa.br/pt-br/pagina/centro-saúde-escola

Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto U de SP. O CSE Prof. Dr. Joel Domingos Machado [Internet]. Available from: http://cse.fmrp.usp.br/site/

Univerisade Estadual Paulista F de M-C de B. Apresentação - CSE [Internet]. Available from: https://www.fmb.unesp.br/#!/cse

Carneiro Junior N, Guedes J da S, Luppi CG, Marsiglia RMG. Centro de Saúde Escola Barra Funda Dr. Alexandre Vranjac 45 anos de compromisso com o ensino, pesquisa e a saúde da população. Arq Med Hosp Fac Cienc Med St Casa São Paulo [Internet]. 2012;57(1):51–3. Available from: https://www.santacasasp.org.br/upSrv01/up_publicacoes/7906/10348_“Centro de Saúde Escola Barra Funda Dr Alexandre Vranjac 45 anos de compromisso com o ensino, pesquisa e a saúde da população”.pdf

Butantã G. Centro de Saúde Escola Samuel Barnsley Pessoa no Butantã [Internet]. [cited 2021 May 25]. Available from: http://www.guiabutanta.com/sobre/centro-de-saude-escola-samuel-barnsley-pessoa-no-butanta/

Paranaense U. Centro Saúde Escola [Internet]. Available from: https://presencial.unipar.br/servicos/comunidade/centro-saude-escola

Brasília. Governo do Distrito Federal. Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Portaria no 77, de 14 de fevereiro de 2017. Estabelece a Política de Atenção Primária à Saúde do Distrito Federal. Diário Oficial do Distrito Federal 15 fev 2017. Seção 1. Available form: http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/b41d856d8d554d4b95431cdd9ee00521/ses_prt_77_2017.html

Published

2021-09-24

Issue

Section

Educação

How to Cite

1.
Teaching-service-community integration in Primary Health Care: an integrative review. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2021 Sep. 24 [cited 2024 Nov. 20];32(03). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/963

Similar Articles

391-400 of 429

You may also start an advanced similarity search for this article.