The children's tale as a therapeutic approach in the context of the Covid-19 pandemic

Authors

  • Ananyr Porto Fajardo Hospital Nossa Senhora da Conceição
  • Anelize Castro Ignácio Hospital Nossa Senhora da Conceição
  • Mauro Castro Ignácio Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Walter Reyes Boehl Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i04.1076

Keywords:

Child Health, Mental Health, Literature, Public Health

Abstract

Introduction: the Covid-19 pandemic has given rise to different modes of therapeutic intervention, in which the Child Psychosocial Care Center (CAPSi) has played an important role in mediation with the use of tales allied to digital platforms. Objective: to understand the short story as a therapeutic intervention tool in children with mental disorders, in the context of the Covid-19 pandemic. Method: descriptive and exploratory, qualitative approach. Ten health professionals from a Child and Youth Psychosocial Care Center in Porto Alegre, RS, were interviewed. Results and Discussion: it was found experiences in which the short story was included in the Therapeutic Project. It is used as a device that facilitates communication, identification and elaboration of experiences. Conclusion: the use of short stories can be a powerful means of therapeutic intervention and expression of feelings related to the context of the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ananyr Porto Fajardo, Hospital Nossa Senhora da Conceição

    Doutorado em Educação. Hospital Nossa Senhora da Conceição. Porto Alegre, RS, Brasil.

  • Anelize Castro Ignácio, Hospital Nossa Senhora da Conceição

    Enfermeira Sanitarista. Hospital Nossa Senhora da Conceição. Porto Alegre, RS, Brasil.

  • Mauro Castro Ignácio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

    Doutorando em Ciências do Movimento Humano. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID). Porto Alegre, RS, Brasil.

  • Walter Reyes Boehl, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

    Doutorando em Ciências do Movimento Humano. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID). Porto Alegre, RS, Brasil

References

Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS., & Ho RC. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in china. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. Disponível em: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7084952/pdf/ijerph-17-01729.pdf> Acesso em ago 2021.

Secretaria Municipal de Saúde de Porto Alegre - RS. Boletim COVID-19 nº 01/2020. Disponível em: http://lproweb.procempa.com.br/pmpa/prefpoa/sms/usu_doc/2020_03_23_boletim_covid_sms.pdf > Acesso em ago 2021.

Secretaria Municipal de Saúde de Porto Alegre -RS. Boletim COVID-19 nº 14/2021. Disponível em: < http://lproweb.procempa.com.br/pmpa/prefpoa/sms/usu_doc/2021_01_21_boletim_covid_sms_14.pdf> Acesso em ago 2021.

Prefeitura Municipal de Porto Alegre. Decreto nº 20.534, DE 31 DE MARÇO DE 2020. Decreta o estado de calamidade pública e consolida as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do novo Coronavírus (COVID-19), no Município de Porto Alegre. Disponível em: <http://dopaonlineupload.procempa.com.br/dopaonlineupload/3310_ce_286414_1.pdf> Acesso em ago 2021.

Brasil. Portaria nº 336, de 19 de fevereiro de 2002. Constituição dos CAPS e dá outras providências. Disponível em: < https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt0336_19_02_2002.html> Acesso em ago 2021.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de atenção à saúde. Departamento de ações programáticas estratégicas. Saúde mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasília, DF, 2004.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Ambiência / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. – 2. ed. – Brasília : Editora do Ministério da Saúde, 2010.

Yin RK. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Traduzido por Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016. Cap. 9, p. 183-205.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, Diário Oficial da União, 12 dez. 2012. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html> Acesso em ago 2021.

Schneider REF, Torossian, SD. Fairy tales: from their origin to contemporary clinic. Psicologia em Revista, 15(2), 2009; 132-148.

Ariès P. História social da infância e da família. Tradução: Flaksman D. Rio de Janeiro: LCT, 1978.

Perrault C. Contos da minha mãe gansa, de 1697.

Corso DL, Corso M. Fadas no divã: psicanálise nas histórias infantis. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Moreno ZT. A realidade suplementar e a arte de curar. São Paulo: Ágora, 2001.

Klein M. A psicanálise de crianças. Rio de Janeiro: Imago, 1997. 350 p.

Freud, S. Totem et tabou. In S. Freud, Oeuvres complètes psychanalyse. OCF.P, Vol. 11. Paris: PUF. (2005a). Trabalho original publicado em 1913.

Santa Cruz T. O elefante e a borboleta, Editora : Belas-Letras; 1ª edição. 2017.

Conselho Federal de Enfermagem (COFEN). Resolução COFEN nº 634 de 26 de março de 2020: autoriza e normatiza a teleconsulta de enfermagem como forma de combate à pandemia provocada pelo novo coronavírus (Sars-Cov-2). Brasília: COFEN; 2020. Disponível em: <http://www.cofen.gov.br/resolucaocofen-no-0634-2020_78344.html > Acesso em ago 2021.

Fernandes WJ. Psicanálise dos vínculos: como trabalho com grupos hoje. Revista da SPAGESP, v. 6, n. 2, p. 53-60, 2005 Disponível em: < https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5576733 > Acesso em agosto de 2021.

Published

2023-05-16

Issue

Section

Saúde Coletiva

How to Cite

1.
The children’s tale as a therapeutic approach in the context of the Covid-19 pandemic. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2023 May 16 [cited 2024 Nov. 20];33(04). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1076

Similar Articles

81-90 of 382

You may also start an advanced similarity search for this article.