The teaching practice in an educational institution within the public health service

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/cx1gev50

Keywords:

Teachers, Problem-Based Learning, Teaching, Research

Abstract

Objective: the research aimed to analyze the perception of teachers about the experience of active methodologies based on their experience at the School of Health Sciences. Method: this is an exploratory and qualitative study, with semi-structured interviews carried out with professors of the Undergraduate Nursing and Medicine Courses. The data were analyzed using Iramuteq and MAXQDA software. Results: in the 21 in-depth interviews, teachers pointed out that active methodologies are a strength for student learning. As weaknesses, rigidity and erosion of the methodological stages of teaching. Final considerations: the teaching and learning process in active methodologies has the teacher as a facilitator and they proved to be adapted to the methodological proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ribeiro FO, Scheidt E. Ecologia entre o pensamento educativo de Jean-Jacques Rousseau e o pensamento complexo de Edgar Morin: possíveis aproximações. In: Cunha C, Machado MFE, Júnior IJN. (Orgs.) Pensamento Pedagógico: Textos e Contextos I. Brasília: Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade. Universidade Católica de Brasília. 2018; 278p.

2. Frenk J, Chen L, Bhurra ZA, Cohen J, Crisp NI, Evans T, et al. Health professionals for a new Century: Transforming education to strengthen health systems in an Interdependent World. The Lancet. 2010; 376(9756): 1923-1958. DOI: 10.1016/S0140-6736(10)61854-5

3. Belaciano MI. Uma forma curricular: notas para uma teoria de currículo para a educação médica. Brasília. Universidade de Brasília. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde; 2015.

4. Hora DL, Erthal RMC, Souza CTV, Hora EL. Propostas inovadoras na formação do profissional para o Sistema Único de Saúde. Trab. Educ. Saúde. 2013; 11(3):471-486. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462013000300002

5. Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior - Resolução CNE/CES no 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União de 3/10/2001, Seção 1e, p. 131. 2001. acesso em 18 de abr de 2019; Disponível: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf.

6. Nascimento BL, Filho OCB. Objetos virtuais de aprendizagem em saúde: experiência em disciplina de graduação. RENOTE [Internet]. 2018;15(2). Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/79195

7. Amorim FF, Santana LA, Gottems LBD. A formação na modalidade de pós-graduação stricto sensu no Distrito Federal, Brasil: a experiência da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Ciênc. Saúde Colet. 2019;24 (6). Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232018246.08422019

8. Melo BC, Santana G. A prática da metodologia ativa: compreensão dos discentes enquanto autores do processo ensino-aprendizagem. Com. Ciências Saúde. 2012; 23(4): 327- 339. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-755235

9. Fundação de Ensino e Pesquisa em Ciências da Saúde (BR). Relatório de atividades. 2018 [Internet] 2018. Disponível em: http://www.fepecs.edu.br/arquivos/rafepecs32018.pdf

10. Nassif JV, Chirelli MQ. Processo de formação de professores para atuar em Metodologias Ativas. Atas Ciaiq2018. Investigación Cualitativa En Educación. 2018;(1).

11. Bulgraen VC. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo. Capavari, 2010; 4(1). Ago/Dez. Disponível em: http://www.moodle.cpscetec.com.br/capacitacaopos/mstech/pdf/d3/aula04/FOP_d03_a04_t07b.pdf

12. Almeida MTC, Batista NA. Ser docente em métodos ativos de ensino-aprendizagem na formação do médico. Rev. Bras. Edu. Médica. 2011, 35 (4): 468 – 478. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400005

13. Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011; 229 p.

14. Franco MLPB. Análise de Conteúdo. 2a ed. Brasília: Liber Livro Editora; 2005.

15. Ratinaud P. Iramuteq: Interface de R Pour Les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de questionnaires [Computer Software] 2009. Disponível em http://www.iramuteq.org

16. Pereira RMP, Amorim FF, Gondim MFN. A Percepção e a prática dos profissionais da atenção primária à saúde sobre a Saúde Mental. Interface, 2020; 24 (1). Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.190664

17. Pimenta SG. Docência no ensino superior. Selma Garrido Pimenta, Léa Das Graças Camargos Anastasiou (org.). São Paulo: Cortez, 2002.

18. Struchiner M. Aprendizagem e prática docente na área da saúde: Conceitos, Paradigmas e Inovações. Biblioteca Sede Opas. Washington, DC: Opas, 2005.

19. Jacobs JCG, Muijtjens AMM, Van Luijk SJ, Van Der Vleuten CPM, Croiset G, Scheele F. Impact of institute and person variables on teachers’ conceptions of learning and teaching. Medical Teacher, 2015. 37(8), 738-746. DOI: 10.3109/0142159X.2014.970985.

20. Kuhnigk O, Schereiner J, Harendza S. Sustained change in didactic skills - does teacher training last? Gms Z Med Ausbild ;30(3): Doc37, 2013. doi: 10.3205/zma000880.

21. Moust JHC, Vanbarkel HJM, Schmidt HG. Reflections on three decades of problem-based learning. Higher education, 2015; 50: 665–683. Disponível em: http://lagarto.ufs.br/uploads/content_attach/path/11328/sinais_da_erosao_- _abp_maastricht_0.pdf.

Published

2025-04-11

How to Cite

1.
The teaching practice in an educational institution within the public health service. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2025 Apr. 11 [cited 2025 Apr. 13];35(04). Available from: https://revistaccs.espdf.fepecs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1297

Similar Articles

1-10 of 317

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)